Poliisi: Uumajan lentoturmassa kuoli seitsemän miestä ja kaksi naista – turmakoneesta irtosi osia jo ilmassa

UUMAJA

Ruotsissa Uumajan lentoturmassa kuoli seitsemän miestä ja kaksi naista, kertoi poliisin edustaja tiedotustilaisuudessa.

Aiemmin on uutisoitu, että kaikki uhrit olivat paikallisia asukkaita ja Ruotsin kansalaisia. Expressenin mukaan yhdellä uhreista oli myös Yhdysvaltain kansalaisuus.

Osa turmakoneen siivestä irtosi jo ilmassa, kertoi Statens haverikommission eli Ruotsin onnettomuustutkintakeskus aiemmin päivällä Dagens Nyheterille.

–  Se pitää paikkansa. Yksi siipi on hajonnut jo ilmassa, ja se ei löytynyt onnettomuuspaikalta, vaan toisesta paikasta, kertoi osastopäällikkö Peter Swaffer lehdelle.

Swafferin lausunto vastaa paremmin silminnäkijäkuvauksia, joista joidenkin mukaan koneen pudotessa vain toinen sen siivistä oli kiinni koneessa. Aiemmin onnettomuustutkintakeskus kertoi, ettei siipi ollut irronnut vielä ilmassa.

Onnettomuustutkintakeskuksen edustaja Hans Ytterberg vahvisti lehden tietoja tiedotustilaisuudessa. Hänen mukaansa turmasta löytyneiden videoiden ja onnettomuuspaikalta löytyneiden osien perusteella voidaan sanoa, että turmakoneesta on irronnut osia jo ilmassa.

Ytterberg ei kuitenkaan suostunut tarkentamaan, mistä osista on kyse tai kuinka suuria ne ovat olleet.

Uumajan turmaa on alkanut länsinaapurissa selvittää Statens haverikommission, joka vastaa Suomen Onnettomuustutkintakeskusta (Otkes). Ytterbergin mukaan turmakone siirretään mahdollisimman pian jatkotutkimuksiin Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen Strägnäsissa sijaitseviin tiloihin.

Lisätietoa voidaan saada mobiililaitteista

Ytterberg kertoi tiedotustilaisuudessa, että turmasta voidaan saada lisää tietoa koneessa olleiden laitteiden, kuten esimerkiksi kännyköiden tai GoPro-kameroiden avulla.

Ytterbergin mukaan Ruotsin onnettomuustutkintakeskus ei ole kuitenkaan löytänyt puhelimia tai kameroita. Poliisin edustaja Helen Kelly sen sijaan sanoi tilaisuudessa, ettei voi antaa tietoja siitä, ovatko he löytäneet laitteita.

Lentoturman tutkintaa vaikeuttaa se, että onnettomuuskoneessa ei ollut niin kutsuttua mustaa laatikkoa. Tällainen laite tallentaa lentokoneen tapahtumia.

–  Mustat laatikot eli lentotallentimet eivät ole pakollisia pienkoneissa. Niitä käytetään yleensä isommissa, liikenneluokan koneissa, kertoi ilmailuonnettomuuksien erikoistutkija Tii-Maria Siitonen Otkesista STT:lle.

Turmasta kuvatusta matkapuhelinvideosta näkyy, että Uumajan onnettomuuskone putosi sunnuntaina hyvin nopeasti, liki pystysuoraan alaspäin.

–  Voi sanoa, että on hyvin harvinaista, että lentokone putoaa pystysuoraan alaspäin, Siitonen arvioi.

Vaikka musta laatikko puuttuikin, Ruotsin turmakoneessa on Siitosen mukaan saattanut olla käytössä gps-laite.

–  Gps on ihan puhtaasti lentäjän apuväline suunnistamiseen, sitä ei ole valmistettu onnettomuustutkintaa varten. Siksi gps on saattanut rikkoutua maahansyöksyssä, vaikka se olisikin koneessa ollut ja tallennuksen ominaisuus olisi ollut käytössä, Siitonen lisäsi.

Mustat laatikot sen sijaan ovat kovaa tekoa: niistä yleensä saadaan tietoa vielä onnettomuuden jälkeen.

Laskuvarjohyppääjiltä boikotti

Turmakone oli tyyppiä GippsAero GA8 Airvan. Ruotsin laskuvarjohyppääjien liitto ilmoitti maanantaina, että se lopettaa kyseisen lentokonetyypin käyttämisen laskuvarjohypyissä tilapäisesti, kunnes onnettomuuden syystä saadaan lisätietoa. Konetta on käyttänyt Ruotsissa yhteensä kolme laskuvarjokerhoa.

–  Suomessa ei ole tällä hetkellä hyppääjien käytössä yhtään turmatyyppiä olevaa lentokonetta, kertoi Ilmailuliiton laji- ja valmennuspäällikkö Jari Lehti STT:lle maanantaina.

Otkesin erikoistutkija Siitosen mukaan lento-onnettomuuksiin löytyy harvoin yhtä, selkeätä syytä.

–  Lentoturmat ja vaaratilanteet ovat yleensä monen eri tekijän summa. Yhden syyn sijaan tutkinnassa ilmenee useita, toisiinsa vaikuttaneita syitä.

Tästä syystä ilmailuturmien tutkinta tapaa kestää pitkään. Ruotsin uutistoimisto TT:n mukaan Uumajan onnettomuuden tutkinta saattaa kestää jopa vuoden.

–  Suomessa hieman vastaava onnettomuus tapahtui Jämijärvellä keväällä 2014. Kahdeksan kuolonuhria vaatineen onnettomuuden tutkinta kesti meiltä lähes yhden vuoden, Siitonen vertasi.

Lisätietoa koneesta Australiasta?

Ruotsin turmakone putosi Uumajassa joen saareen. Tapahtuneen selvittäminen ei olisi Siitosen mukaan helpompaa, jos kone olisi pudonnut veteen – pikemminkin päinvastoin.

–  Koneen putoaminen veteen ei helpota lentoturman tutkintaa. Osien paikantaminen vedestä voi olla vaikeampaa kuin maalta, ja vesi voi myös liikuttaa hajonneen hylyn osia.

Viranomaiset ovat tehneet Ruotsissa turman ensimmäisiä tutkimuksia muun muassa haastattelemalla silminnäkijöitä sekä tutkimalla murskautuneen koneen hylkyä.

Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen osastopäällikkö Swaffer kuitenkin muistutti, että näistä lähteistä ei saada tietoa siitä, mitä koneen lentäjä oli tehnyt ennen sen putoamista, tai mikä oli koneen moottorin kunto.

Turmakone oli valmistettu Australiassa.

–  Tutkinnassa saatetaan joutua hakemaan lentokonetta koskevaa lisätietoa sen valmistajalta, Swaffer lisäsi.

Ruotsin pahin laskuvarjoturma

Kaikki koneessa olleet yhdeksän laskuvarjohyppääjää kuolivat, kun heitä kuljettanut lentokone putosi joen saareen Uumajassa sunnuntaina iltapäivällä. Kone oli lähtenyt lentoon Uumajasta hieman aiemmin.

TT:n mukaan turma on Ruotsissa tapahtuneista lento-onnettomuuksista seitsemänneksi pahin. Siviili-ilmailussa tapahtuneista onnettomuuksista se on viidenneksi pahin.

Ruotsin laskuvarjohyppääjien liiton puheenjohtaja Per-Olov Humla sanoi, että kyseessä oli vakavin onnettomuus, mitä Ruotsin laskuvarjohyppytoiminnassa on koskaan tapahtunut.

Osa Ruotsin Uumajan turmakoneen siivestä irtosi jo ilmassa.

Kommentoi




Luetuimmat ulkomaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi







  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat