Ford saattaa luopua henkilöautotuotannosta Euroopassa – Fordin Suomen-yhtiö kiistää

NEW YORK

Yhdysvaltalainen autovalmistaja Ford saattaa luopua henkilöautotuotannosta Euroopassa parantaakseen kannattavuuttaan, alan analyytikot arvioivat. Suosittujen Fiesta-, Focus- ja Mondeo-mallien valmistus näin ollen loppuisi.

Fordin Suomen-yhtiö kiistää uutistoimisto AFP:n tiedot. Yhtiön viestintäpäällikkö Tarja Hammarberg kertoo, että henkilöautot pysyvät olennaisena osana Fordin valikoimaa Euroopassa.

–  Totta on, että Ford fokusoi Euroopassa hyötyajoneuvoihin, mutta ei se tarkoita sitä, että täällä Euroopassa henkilöautojen tuotanto loppuisi, Hammarberg sanoi STT:lle perjantaina.

AFP:n mukaan muutos liittyisi Fordin suunnittelemaan rakennemuutokseen, johon kuuluu strateginen liittoutuminen saksalaisen Volkswagenin kanssa. Tavoitteena on kehittää yhdessä sähköautoja ja autonomisesti kulkevia autoja.

Kumpienkin kehityskustannukset ovat suuria. Niiden tuotanto vaatii uusia tehtaita tai olemassa olevien tehtaiden täydellistä modernisointia.

–  Tämän päivän Volkswagen sopii hyvin yhteen (Fordin kanssa). Meillä on erilaiset maantieteelliset profiilit. Kumpienkin täytyy parantaa taloudellista tulostaan, kertoo Fordin maailmanlaajuisista markkinoista vastaava johtaja Jim Farley.

Kokonaan uusi liiketoimintamalli

Kovasti kilpailtujen Euroopan markkinoiden ohella Ford on vaikeuksissa Kiinassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Sulkeminen uhkaa jopa alikäytössä olevia tehtaita Yhdysvalloissa, jossa presidentti Donald Trump painostaa säilyttämään työpaikat.

–  Kysymys ei ole liiketoiminnan tehostamisesta vaan kokonaan uudesta liiketoimintamallista, sanoo Fordin Euroopan-, Lähi-idän- ja Afrikan-johtaja Steve Armstrong.

Taustalla ovat kuitenkin säästöt. Ford on aiemmin kertonut tavoittelevansa 25,5 miljardin dollarin (22,1 miljardin euron) säästöjä vuoteen 2022 mennessä. Kansainvälisten toimintojen osuus on 14 miljardia dollaria. Fordin liikevaihto oli lähes 146 miljardia dollaria vuonna 2017.

Analyytikkojen mukaan jopa 24  000 työpaikkaa on vaarassa. Ford työllistää 200  000 henkilöä maailmanlaajuisesti.

Keskittyisi Euroopassa pakettiautoihin

Fordin yhdysvaltalainen kilpailija General Motors on jo vetäytynyt Euroopasta myytyään Opelin ja Vauxhallin ranskalaiselle PSA:lle vuonna 2017.

Euroopassa Ford keskittyisi hyötyajoneuvoihin. Pohjois-Amerikassa painopiste on Mustang-urheiluautoissa sekä avolava-autoissa ja katumaastureissa.

Fordin odotetaan kertovan suunnitelmistaan tarkemmin Detroitin autonäyttelyssä ensi viikolla.

STT

STT

Kommentoi




Luetuimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi








  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat