Näillä ohjeilla et riko selkääsi lumitöissä: Työnnä, älä lapioi

Lumityöt ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan, joten niihin kannattaa varautua asianmukaisesti. Selkäliitto antaa seikkaperäiset ohjeet siihen, miten lumityöt tehdään turvallisesti.

1. Ennen aamuisia lumitöitä kannattaa verrytellä, jotta keho valmistuu työhön. Henkilö, jolla on heikko lihaskunto, on suurempi riski satuttaa selkänsä lumitöissä kuten missä tahansa fyysisessä työssä.

2. Valitse oikeat välineet. Pue kengät, jossa on liukastumisen estävä pohja.

Tuki- ja liikuntaelimistön ergonomian kannalta lumen työntäminen on lumen lapioimista parempi vaihtoehto, sillä lapioidessa selkä kiertyy, lunta työnnettäessä esimerkiksi lumikolalla, selkä on suorana eteenpäin.

Jos lumilapiossa on liian pitkä varsi, taakka on kauempana vartalosta ja työ on raskaampaa. Jos lumilapiossa on liian lyhyt varsi, joutuu työskentelemään kumarassa ja selkä rasittuu suotta. Sopivan mittainen lumilapio on sellainen, joka yltää kainaloon. -

3. Keskity tekniikkaan. Kun kolaat lunta, pidä keskivartalo napakkana kolatessa, käytä jalkojen ja keskivartalon lihasvoimaa. Koeta pitää niska-hartiaseudun lihakset rentoina. Ota maltillinen lumikuorma kolaan kerrallaan.

Lapiointi: Mene lähelle sitä kinosta, jota alat lapioimaan. Mitä kauempaa lapioit, sen raskaampi lumitaakka on, ja kädet sekä alaselkä rasittuvat enemmän.

Nostaessasi lunta pidä selkä suorana, jousta lonkista ja polvista, tee nostotyö jalkojen lihaksilla. Tässä pätevät samat lainalaisuudet kuin selkäystävällisessä nostossa yleensä: taakka mahdollisimman lähellä vartaloa ja nosto jalkojen lihaksilla.

Kun heität lumen lapiosta vältä selän kiertämistä ja anna lanteiden liikkua olkapäiden mukaan. Tee heitto hallitusti, älä kierrä vartaloa heittovaiheessa. Jos heittää raskasta lumitaakkaa selkä kumarassa ja kiertyneenä, joutuvat selkärangan välilevyt kovan paineen alle ja välilevyn pullistumisen tai repeämisen riski kasvaa, varsinkin silloin jos vartalon hallinta ja lihaskunto ovat alentuneet.

Lumen lapiointia kannattaa tehdä molemmilta puolilta vartaloa, jotta vartalon lihakset kuormittuvat tasapuolisesti molemmilta puolilta.

Lähde: Selkäliiton Selkäkanava

Kommentoi




Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta