Koirat eivät käytä housuja tekee kauppaa maailmalle – Musta komedia myytiin Yhdysvaltoihinkin, mutta kotimaan yleisö on ollut pieni

HELSINKI

Suomalainen elokuva Koirat eivät käytä housuja on pian saamassa valkokangaslevityksen Britanniassa, Venäjällä, Saksassa ja Japanissa. Se on myyty yli kolmeenkymmeneen maahan, mukaan lukien Yhdysvaltoihin.

Suomessa Jukka-Pekka Valkeapään ohjaama elokuva tuli valkokankaille perjantaina marraskuun ensimmäisenä päivänä. Se on saanut vuoden parhaan kritiikkivastaanoton, lähes yksinomaan neljän ja viiden tähden arvosteluja. Kymmenen ensimmäisen esityspäivän aikana katsojia on Suomessa kertynyt silti vain hieman alle 7  000.

–  Se on mitä se on, toteaa Valkeapää Suomen katsojamäärästä.

Kotimaisen yleisön tavoittelussa ei auttanut kansainvälinen tunnustuskaan. Sadomasokismiteemaa sivuava rakkauselokuva ja musta komedia sai maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla, jonne se valittiin tiukan seulan läpi. Se on palkittu nimekkäillä elokuvafestivaaleilla muun muassa Teksasin Austinissa.

Valkeapää itse on käynyt kutsuttuna muun muassa Lontoon ja Busanin elokuvajuhlilla.

–  Lontoon näytös oli paras. Epämukavuudesta kumpuava huumori tuntuu purevan britteihin, ohjaaja arvioi.

Joulukuulle on suunnitteilla matka Venäjälle yhdessä elokuvan pääosanesittäjien Krista Kososen ja Pekka Strangin kanssa. Levittäjä on kutsunut kolmikon markkinoimaan elokuvaa.

Kuin Kaurismäen varhaisuralla

Elokuva-alan yritysten kattojärjestön Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen näkee laimean kotimaan vetovoiman ja tuntuvan ulkomaisen kiinnostuksen yhdistelmässä kaikuja Aki Kaurismäen uran alkupuolelta.

–  Kaurismäki ei aikanaan saanut suurta menestystä Suomessa, mutta katsojia alkoi tulla ulkomailla, Koistinen sanoo.

Kansainväliset ostajat tekevät päätöksensä kaupallisin perustein. Yhdysvaltoihin elokuvan osti kauhuun ja fantasiaan erikoistunut striimauspalvelu Shudder.

–  Amerikkalaiset ovat aina liikenteessä tositarkoituksella, Koistinen muistuttaa.

Koistinen oli Cannesissa, kun Koirat eivät käytä housuja sai maailmanensi-iltansa. Hän piti elokuvaa erinomaisena.

–  Silloin itsekin kuvittelin, että se tulee menestymään myös Suomessa. Tilannetta on sääli. Jussi-palkintojahan elokuva todennäköisesti saa vaikka kuinka monta.

Aihe tärkein yleisölle

Tero Koistinen muistuttaa, että tutkimusten mukaan suomalainen yleisö valitsee elokuvansa ensisijaisesti aiheen perusteella. Tutut näyttelijät auttavat, mutta päätöstä ei tehdä vain nimien perusteella.

–  Koirat eivät käytä housuja on rakkauselokuva. Yleisö ehkä päätteli sen aiheeksi ainoastaan sadomasokismin. Ehkä se on syy, miksi se saa niin harvat elokuvateattereihin, Koistinen sanoo.

Valkeapään uralla uuden elokuvan katsojaluvut ovat oikeastaan hyvät. Hänen kaksi aiempaa elokuvaansa, Muukalainen (2009) ja He ovat paenneet (2014) olivat abstraktimpia. Koirat eivät käytä housuja meni katsojamäärässä niistä kummankin ohi jo muutaman esityspäivän jälkeen.

Suomalaisen elokuvan mieluiten valitseva kotimainen yleisö ei ehkä arvosta niitä piirteitä, jotka tekevät Valkeapäästä maailmalla palkitun ja kiinnostavan ohjaajan.

–  Sitgesin elokuvajuhlilla Koirien näytöksessä pyörtyi katsoja, Valkeapää kertoo.

Espanjan Sitgesin elokuvafestivaali on keskittynyt kauhuun ja fantasiaan.

–  Se oli kuulemma ensimmäinen kerta, kun siellä näin tapahtuu. Yleisö on parkkiintunut. On kiinnostavaa kuulla noin voimakkaista reaktioista.

Vaikea elokuvavuosi kotimaisille

Suomalaiset elokuvat ovat tämänhetkisen ennusteen mukaan saamassa maan valkokankailta tänä vuonna yhteensä noin 1,5 miljoonaa katsojaa. Arvioon sisältyy odotus, että perjantaina ensi-iltaan tuleva Tarhapäivä, joka on jatkoa menestykselle Yösyöttö, tavoittaa edeltäjänsä tapaan yli 200  000 katsojaa.

Määrä on joka tapauksessa pettymys. Kotimaisten katsojaosuus kaikista elokuvateatterikäynneistä on laskemassa alle 20 prosentin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009.

Kevät alkoi flopilla, kun kalliin Iron Sky: The Coming Racen suosio alitti odotukset rajusti. Menestyksiksi toivotuista elokuvista alisuorittajiksi jäivät selkeästi ainakin lokakuun komediaensi-illat Fingerpori ja Täydellinen joulu.

Leimallisinta kotimaiselle vuodelle on edes yksittäisten hittien puute. Ensi-illoista ainoastaan Solar Filmsin tuottamat lastenelokuva Risto Räppääjä ja pullistelija (287  510 katsojaa) ja elämäkertadraama Olen suomalainen (169  443 katsojaa) ovat ylittäneet 100  000 katsojan rajan. Edes yli 50  000 katsojan eivät ole niiden lisäksi nousseet kuin Tuntematon mestari, Aurora, Fingerpori ja Täydellinen joulu. Oletettavasti rajan ylittää tällä viikolla Mestari Cheng.

Kokonaiskatsojamäärää nostavat joulusesongiksi 2018 levitykseen tulleet hitit, kuten Juice ja Onneli, Anneli ja nukutuskello. Tämän vuoden joulukuussa ei ole tulossa ensi-iltaan yhtään valtavirran elokuvaa. Perjantaina ensi-iltaan tullut omakustanne-elokuva Someone Somewhere sai viikonloppuna koko Suomessa ainoastaan 49 katsojaa.

Kommentoi











Suosituimmat kulttuuriuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat kulttuuriuutiset






  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat