VR:lle 60 uutta dieselveturia sveitsiläisfirmalta – hankinnan arvo noin 200 miljoonaa euroa

VR:n mukaan dieselvetureita tarvitaan yhä, koska noin 45 prosenttia Suomen rataverkosta ja valtaosa ratapihojen järjestelyraiteista ovat sähköistämättömiä.

VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia sveitsiläiseltä teollisuuskonserni Stadlerilta. Maanantaina julkisuuteen kerrotun hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat VR:n mukaan ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia.

Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022. Koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960,-70 ja -80-luvuilla valmistetut dieselveturit.

Hankintaan liittyy myös optio sadan veturin lisätilauksesta. Siihen sisältyy myös mahdollisuus ostaa vetureiden kunnossapito Stadlerilta.

Pääosin tavaraliikenteeseen

Veturit tulevat käyttöön ratapihojen vaihtotyöhön, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoille sekä sähköistämättömien rataosien junaliikenteeseen.

– Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen perusteollisuuden toimintaedellytyksiin, sillä ne tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Uuden veturin myötä rautatiekuljetusten ympäristöystävällisyys paranee, sillä veturi päihittää käytössä olevat vanhat dieselveturit päästöominaisuuksiltaan ja energiatehokkuudeltaan selvästi, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson yhtiön tiedotteessa.

Dieselvetureita tarvitaan edelleen, koska ilman sähköä on vielä sekä valtaosa ratapihojen järjestelyraiteista että noin 45 prosenttia Suomen rataverkosta.

Kokemusta pakkassäästä

VR:n hankkima veturimallin kerrotaan olevan räätälöity Suomen vaativiin sääolosuhteisiin. Sen rakenteissa otetaan huomioon lumen ja jään vaikutukset ja sen tulee toimia miinus 40 asteen pakkasessa.

VR Groupin ja Stadlerin sopimus viimeistellään huhtikuun aikana. Tämän jälkeen vuorossa on valmistuksen aloittaminen, perusteellinen testaus ja käyttöönotto.

Loppuvuonna 2013 VR kertoi sähköveturitilauksestaan Siemensiltä. Nämä ensimmäiset Vectron-sähköveturit ovat jo käytössä rahtiliikenteessä.

Niitä ei ole kuitenkaan otettu käyttöön matkustajaliikenteessä, koska kulunvalvontajärjestelmässä on ollut ongelmia, jotka voivat aiheuttaa vetureilla ylimääräisiä hätäjarrutuksia.

Virpi Niemistö

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat kotimaan uutiset





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat