Uuden Törni-viinapullon etikettiin tehtiin rajuja muutoksia ennen kuin se laskettiin myyntiin – Katso kuvat ennen ja jälkeen!

Toukokuun lopulla Alkon listoille ilmestyi uusi Törni-viina. Ennen kuin pullo päätyi myyntiin, sen etiketit kokivat rajuja muutoksia.

Jalasjärveläinen Pramia Oy toi maanantaina 29. toukokuuta myyntiin viinan, joka kantaa tunnetun suomalaisen sotasankarin Lauri Törnin nimeä. Pullon etuetiketissä on vanha sotavalokuva Törnistä, joka nojailee aseeseen. Tosin pullon etiketissä asetta ei ole.

– Ase on photoshopattu pois, kertoo Pramian yrittäjä Marko Mäkinen .

Mäkisen mukaan ase piti poistaa alkoholilain takia. Hän täsmentää, ettei ollut poistamispakosta ollenkaan pahoillaan. Valviran Pramialle toimittamassa ennakkotiedustelussa vedottiin alkoholilain 33. pykälän toisen momentin kohtien 4–7 sisältämiin rajoituksiin. Alkoholilain tulkinnan mukaan alkoholia ei saa esimerkiksi mainostaa ominaisuuksilla, jotka lisäävät voimaa tai suorituskykyä.

Törni-viinan ideoi alun perin Osasto Lauri Törnin perinnekilta ry. Killan puheenjohtaja Pasi Niittymäki kertoo, että myös Törni-viinan mainostekstit kokivat suunnitteluvaiheessa melkoisia muutoksia. Muutoksia tehtiin Valviran ohjeiden ja Alkon väkevien juomien kategoriajohtajan Marjo Pelkosen avustuksella pullon etu- ja takaetikettiin.

– Yleisviesti oli se, ettei rohkeudella, miehisyydellä, uroteolla tai aseella saa edistää alkoholinmyyntiä. Meillä oli aluksi ihan erilaiset tekstit takaetiketissä. Niitä ei saanut käyttää, koska niissä käytettyjä sanoja [raskaat huvit] verrattiin alkoholinkäyttöön, Niittymäki sanoo.

Erikoisen Törni-viinatapauksesta tekee se, että asetta ei olisi tarvinnut Valviran mukaan poistaa etiketistä. Lue alla olevasta jutusta Valviran kommentit. Kerromme myös Alkon, Pramian ja Osasto Lauri Törnin perinnekilta ry:n välisistä sähköpostiviesteistä.

PIHLA LOULA

Lisää aiheesta

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat