Peliyhtiöiden rahastuksesta nousi valtava kohu – Electronic Arts taipui jo, Rovio ei

Hallitusneuvos Jouni Laiho ennakoi, että tietokone- ja mobiilipelien laillisuutta joudutaan tarkastelemaan Suomessakin. Maailmalla vaaditaan jo kieltoja, jotka romuttaisivat mobiilipelien tuotot.

Maailmalla on muutaman päivän ajan kerännyt kierroksia niin sanottu Loot box -kohu, joka on jo pannut maailman suurimpiin kuuluviin peliyhtiöihin lukeutuvan Electronic Artsin (EA) polvilleen. Kohu liittyy tietokonepelien ansaintalogiikkaan, joka koskettaa suoraan muun muassa suomalaisia Roviota ja SuperCelliä.

Kuohunta alkoi Belgiasta, jossa maan viranomaiset ottivat EA:n uusimman Star Wars: Battlefront II -pelin hampaisiinsa. Viranomaiset tutkivat, pitäisikö tietokonepeli tulkita uhkapeliksi. Pelaaja voi pelin sisällä ostaa tarvikelaatikoita (englanniksi loot box), joiden avulla etenemistä pelissä voi nopeuttaa. Ongelmana on, että pelaaja ei ostaessaan tiedä, mitä tarvikelaatikosta paljastuu.

Belgialainen tv-kanava Vtm Nieuws julkaisi tiistaina maan oikeusministeri Koen Geensin haastattelun, jossa tämä vaati vastaavien pelien kieltämistä. Geensin mukaan maksullinen arvonta yhdistettynä tietokonepelin houkuttelevuuteen on vaarallinen yhdistelmä.

Eri verkkolehtien mukaan vastaavia vaatimuksia on esitetty viime päivinä eri puolilla maailmaa. Brittilehti Mirrorin mukaan Britannian parlamentissa on tehty aloite pelien sisäisten arvontojen kieltämiseksi.

Suurin huomio on kohdistunut nimenomaan EA:n Battlefront-peliin. EA onkin joutunut reagoimaan syytöksiin. Amerikkalaisen uutiskanava CNBC:n mukaan EA on toistaiseksi poistanut mahdollisuuden pelin sisäisiin ostoihin Battlefrontissa.

Pelien sisäiset ostot yleistyvät tietokonepeleissä, mutta vielä keskeisemmässä osassa ne ovat älypuhelimien mobiilipeleissä. Esimerkiksi Rovio ja SuperCell tarjoavat pelinsä ladattaviksi ilmaiseksi. Rahaa ne voivat ansaita ainoastaan pelin aikana näytettävistä mainoksista tai pelaajan tekemistä ostoista.

Rovion uudessa Battle Bay -laivataistelupelissä pelaaja voi ostaa rahalla helmiä, joita käytetään valuuttana pelin sisällä. Helmillä voi ostaa tarvikelaatikoita, aivan kuten EA:n pelissä.

Rovion viestintäpäällikkö Minna Tuominen kertoo Lännen Medialle, että yhtiö ei aio muuttaa käytäntöjään.

– Sehän on free to play -pelien ominaisuus maailmanlaajuisesti. Sillä bisnesmallilla pelit toimivat. Meidänkin pelejämme pystyy pelaamaan ilmaiseksi. Pelit voi pelata kokonaan käyttämättä rahaa, jos niin tahtoo.

– Me jatkamme oman liiketoimintamme kehittämistä tällä liiketoimintamallilla, joka on valittu, ja uskomme siihen, Tuominen sanoo.

Sisäministeriön poliisiosaston hallitusneuvos Jouni Laiho uskoo, että keskustelua pelien rahastamistavoista joudutaan vielä käymään Suomessakin. Hän kertoo, että Ruotsin arpajaisviranomainen teki torstaina päätöksen, jonka mukaan se ei katso Battlefront-pelin täyttävän arpajaispelin määritelmää. Laihon mukaan Ruotsin lainsäädäntö on lähellä suomalaista.

– Tämä Ruotsin päätös perustuu siihen, että näillä härpäkkeillä, loot boxeilla, ei ole pelin sisällä vaihdannallista arvoa. Ja siksi se ei ole Ruotsin, eikä itse asiassa Suomenkaan lain mukaan arpajainen.

Laiho selittää, että arpajaisilta edellytetään kolme ominaisuutta: Osallistumisesta peritään maksu, lopputulos määrittyy sattumanvaraisesti ja voittaja saa rahanarvoisen etuuden. Tällaiset arpajaiset ovat luvanvaraisia. Ruotsissa katsottiin, että Battlefrontista puuttuu viimeinen ominaisuus.

Laihon mukaan markkinoilla on myös sellaisia pelejä, joissa sattumanvaraisesti saatuja hyödykkeitä voi myydä ja ostaa pelaajien kesken oikealla rahalla. Tällaisessa tapauksessa peli voidaan katsoa laittomaksi arvonnaksi Suomessa.

– Olen aika varma, että nyt täytyy käydä poikkihallinnollista keskustelua siitä, mikä tämä ilmiö on. Jos huomataan, että tässä on kauppatapaan, addiktoitumiseen tai ehkä laillisuuteenkin liittyviä ongelmia, kyse on yhteiskunnallisesta ongelmasta, joka on ratkaistava.

Laiho arvioi, että viranomaisten on vaikea puuttua pelien puutteisiin. Epäselvyyttä voi tulla jo siitä, minkä viranomaisen vastuulle ongelmat pitäisi sälyttää. Hän uskoo, että lopulta markkinat hoitavat ongelman itsekseen.

– Tässä Battlefront-tapauksessakin huomattiin, että nopeasti somessa alkaa syntyä keskustelua. Tällainen yleisön reaktio saa aikaan paljon enemmän kuin viranomaiset.

Rami Nieminen

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat