Pekka Haavisto: Euroopan raideliikenne kaipaa uudistusta kilpaillakseen lentomatkojen kanssa

HELSINKI

Vihreiden puheenjohtaja ja veteraani-interrailaaja Pekka Haavisto perää Euroopan raideliikennejärjestelmien uudistamista. Eurooppa raiteilla -kirjansa julkistamistilaisuudessa Haavisto totesi, että nykyisellään eurooppalainen junamatkustaminen on aivan liian monimutkainen järjestelmä kilpaillakseen tehokkaasti lentomatkustamisen kanssa.

–  On todella vaikeata matkustaa junilla. Kaikki lippuvaraussysteemit, kaikki erilaiset luokat, mikä on mikäkin juna, mitä lippuja tai lisämaksuja tarvitaan on edelleen ihan sekavaa. Aina kun maa vaihtuu, vaihtuvat myös systeemit. Lentoliikenteessä ei tarvitse aprikoida mikä on business ja mikä turistiluokka ja millaiset palvelut lentoasemalla on, koska ne ovat kaikkialla ihan samanlaiset. Joka rautatieasemalla joko on palveluja, tai ei ole palveluita, myydään lippuja tai ei myydä lippuja.

Aikanaan Suomen ensimmäisen interrail-oppaan kirjoittanut Haavisto teki ensimmäisen interrail-matkansa vuonna 1974. Hän teki paluun interrail-raiteille viime kesänä, mutta tätä matkaa edelsi 34 vuoden mittainen tauko. Matkallaan Haavisto perehtyi Euroopan eri maiden tilanteeseen ja pohti samalla maanosan tulevaisuutta.

Hän kertoo hiukan yllättyneensä havaitessaan matkallaan, että rautatiejärjestelmä toimi kaikkein parhaiten Italiassa.

–  Tässä olisi varmaan EU:llekin hieman hommia saada näitä harmonisoitua, Haavisto sanoi.

Lentomatkoista ei ole vielä irtipääsyä

Mielipidemittausten myötätuuli ennakoi Haaviston johtamille vihreille vaalivoittoa ja paikka uudessa hallituksessa näyttää hyvinkin mahdolliselta. Haavisto ei kuitenkaan ryhtynyt pohtimaan, minkä verran hän käyttäisi junaa virkamatkoillaan, jos hän vaalien jälkeen päätyisi ministeriksi uuteen hallitukseen.

–  Vuoden alussa olin käymässä Mogadishussa, enkä tiedä muuta turvallista tapaa sellaiseen maahan mennä kuin lentäen. Mutta kotimaan matkailussa nopeat junayhteydet varmaan tulevat korvaamaan muita.

Euroopassakin järjestelmä kehittyy todennäköisesti tulevaisuudessa, Haavisto uskoo. Se vaatii eurooppalaisten ratajärjestelmien ja maiden rajat ylittävien yhteyksien kehittämistä.

–  Niitäkin ihmisiä on, jotka menevät Brysseliin junalla. Esimerkiksi Oras Tynkkynen on sitkeästi käyttänyt junayhteyksiä. Mutta jos ajatellaan tulevaisuutta, nopea rata Tallinnasta Berliiniin on varmaan tulevaisuutta, ja miksei myös Tallinnan tunneli. Ehkä tämä on vähän haaste, kun joudutaan miettimään päästöjä eikä haluta lentoliikenteen kasvua.

Turistin kannalta järjestelmien ongelmat tulevat vastaan muun muassa puolihylätyillä rautatieasemilla, joilta ei enää löydy edes matkatavaroiden säilytystä. Takavuosina kaupunkien sosiaalisina keskuksina toimineet rautatieasemat ovat monin paikoin jääneet kehityksestä syrjään, Haavisto pohti.

STT

STT

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat