Kahden viikon kuluttua Suomen teillä ajelevat jo maan ensimmäiset jättirekat – suurimmillaan ajoneuvoyhdistelmät voivat olla jopa 34,5 metriä pitkiä

Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus tieliikenteessä nousee 25,25 metristä 34,50 metriin.

–Liikenteessä mitat ovat todennäköisesti niiden väliltä. Aika harva on sitä suurinta sallittua pituutta, toteaa erityisasiantuntija Aino Still liikenne- ja viestintäministeriöstä Lännen Medialle.

Valtioneuvoston asiaa koskeva asetus tulee voimaan 21. tammikuuta. Stillin mukaan on arvioitu, että jopa sata uutta, aiempaa pidempää yhdistelmää voisi liikkua pian Suomen teillä.

Nykyisistä poikkeavan mittaisia ja painoisia niin sanottuja HCT-rekkoja on kokeiltu Suomen maanteillä vuodesta 2013 lähtien.

–Kokeilussa ajoneuvoyhdistelmiä oli vaihtelevasti. Vuosi sitten niitä oli yhteensä 43, Still kertoo.

Asetusmuutoksen jälkeen ajoneuvojen suurin sallittu massa, 76 tonnia, säilyy ennallaan. Kokeilu osoitti, että suurinta sallittua yhdistelmämassaa ei ole mahdollista korottaa kestävästi koko Suomen tieverkolla.

Stillin mukaan painorajoitukseen ei ole toistaiseksi tulossa muutoksia.

Pitkiä yhdistelmäajoneuvoja tullaan käyttämään terminaalien, isojen kauppakeskusten ja tuotantolaitosten välisillä yhteyksillä ja usein yöllä tai muulloin kuin ruuhka-aikoina.

–Lähinnä isommilla teillä, mutta ympäri Suomea, Still sanoo.

Hän arvelee, että alkuvaiheessa jättirekat ovat pääosin kotimaisia. Asetus sallii kuitenkin myös ETA-valtioissa rekisteröidyt tai käyttöönotetut ajoneuvot Suomessa.

Teillä saa käyttää myös uudentyyppisiä, nykyisistä poikkeavia ajoneuvoyhdistelmiä

Muun ajoneuvon kuin linja-auton suurin tiellä sallittu pituus nousee asetusmuutoksen jälkeen 12 metristä 13 metriin. Puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä ja varsinaisen perävaunun pituus 16 metriä.

Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus nousee 16,50 metristä 23 metriin.

Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu pituus on jatkossa 20,75 metriä nykyisen 18,75 metrin sijaan.

Asetusmuutoksella pitkiltä yhdistelmiltä vaadittavat kääntyvyys- ja vakausvaatimukset ovat tiukempia kuin mitä kokeiluissa on sallittu poikkeusluvalla.

Yhdistelmiltä vaaditaan myös ajoneuvon sivujen näkemiseksi kamerajärjestelmät, kehittynyt hätäjarrutus- ja kaistavahtijärjestelmä, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä sekä sähköohjatut jarrut.

Kääntyvyysvaatimus saattaa vaikuttaa risteysalueiden suunnitteluun ja voi edellyttää nykyisissä risteyksissä rajoitusmerkkejä aivan kuten nykyäänkin.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat kotimaan uutiset





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat