Brittitabloidin uutisankka: Soini törmäsi moottoripyörällä englantilaiseen maajussiin Phuketissa

HELSINKI

Paikallinen brittitabloidi Oxford Mail kirjoitti tiistaina vähintään erikoisesta tapauksesta. Paikallinen maanviljelijä väittää lehdessä, että Suomen ulkoministeri Timo Soini (sin.) olisi törmännyt häneen moottoripyörällä Phuketissa helmikuussa 2016.

Tarina on helppo todistaa vääräksi, sillä Soini oli silloin Washingtonissa Yhdysvalloissa. Oxford Mail korjasikin keskiviikkoiltana uutistaan. Lehti lisäsi juttuunsa tiedon, että Soini torjuu syytökset blogissaan.

–  En ole koskaan käynyt Phuketissa, Soini kirjoittaa.

Maanviljelijä sanoo, että onnettomuus aiheutti hänelle pään alueelle verenpurkaumia, jotka jouduttiin poistamaan leikkauksessa. Lisäksi mies kertoo saaneensa verenmyrkytyksen ja joutuneen myöhemmin poistattamaan kaikki hampaansa.

Miehen mukaan hän tapasi Soinin, joka pyysi häneltä anteeksi. Lisäksi miestä – vieläkin hänen oman tarinansa mukaan – pyydettiin allekirjoittamaan dokumentti, joka vapautti Soinin kaikesta vastuusta. Mies sanoo lähettäneensä Soinille korvauspyyntöjä, mutta Soini ei koskaan vastannut niihin.

–  Ei ole kysymystäkään, etteikö mies olisi ollut Soini. Voisi sanoa, että tarvitsen enemmän, mutta oikeastaan haluan vain korvauksen, joka vastaa kuluja, jotka onnettomuus on minulle aiheuttanut. Yritän auttaa häntä pääsemään tästä helpolla, mies sanoo brittilehdelle.

Avustaja huomasi lehtijutun

Blogissaan Soini kirjoittaa avustajansa olleen onneksi hereillä ja huomanneen lehtijutun.

Soini kertoo olleensa työtehtävissä Washingtonissa päivänä, jolloin mies väittää onnettomuuden tapahtuneen.

Työmatkallaan helmikuussa 2016 Soini osallistui muun muassa Yhdysvaltain kongressin kansalliseen rukousaamiaiseen.

Helsingin Sanomat on puhunut jutun kirjoittaneen toimittajan kanssa. Oxford Mailin toimittaja sanoo maanviljelijän olevan varma, että häneen törmännyt mies oli juuri Timo Soini, koska joku oli hänelle sanonut niin. Toimittaja aikoo olla uudestaan yhteydessä maanviljelijään, joka on 71-vuotias mies.

STT ei tavoittanut Oxford Mailin toimittajaa.

Suomessa oudosta uutisankasta kertoi Iltalehti.

---

Korjattu aiempaa uutista kello 20.19: Helmikuu 2016, ei maaliskuu.

STT

STT
Lisää muualla

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat