Tilaajalle

Vaasan kaupungin maine uhkaa tahriutua - Käy allekirjoittamassa vetoomus kaupungin verkkosivuilla, jotta maan kaikki Vaasankadut saataisiin kukoistamaan

VAASA

Suomessa kulkee lukuisia Vaasankatuja, joilla ei ole minkään valtakunnan tekemistä Vaasan kanssa. Ruotsissakin niitä on yhdeksän.

Ei paista aurinko joka päivä, ei näy siivuakaan merta, maailmanperintöalueesta ole tietoakaan eikä Srömsöstä liene kuultukaan.

Vaasalainen tehotrio on pannut nykytilanteen huolestuneena merkille. Se vaatiikin tilanteeseen muutosta.

– On korkea aika, että maailman kaikki Vaasankadut vaasalaistetaan! julistavat Vasekin Mari Kattelus, kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén ja vs. markkinointipäällikkö Eevamaria Paasikari.

Tähän vaativaan tehtävään tarvitaan nyt jokaisen kaupunkilaisen ja lähiseutulaisen tuki.

– Jokainen voi käydä allekirjoittamassa vetoomuksen osoitteessa vaasanaloite.fi. Siellä on jo monen tunnetun vaasalaisen nimi, Tomas Häyryä myöten, kolmikko kehuu.

On aika toimia, sillä vaakalaudalla on koko Vaasan maine helpon elämän tyyssijana, mikä on vallan moitittavaa.

– Elämän kuuluukin olla helppoa, kuten Vaasassa, trio julistaa.

Korskea lausahdus on myös koko kampanjan teema.

Keskiviikkona alkanut kampanja jättää vaatimattomuuden naftaliiniin.

Nyt unohtuu "ei-tehrä-tästä-nynnumeroo"-nyhveröinti ja mennään tietoisesti ja överisti yli.

Vaasaa lähdetään kerskumaan samaan malliin kuin itseään ja osaamistaan sosiaalisessa mediassa tykittävät nuoret.

– Millennium-sukupolvi, eli vuosina 1985-95 syntyneet, ovat meillä tähtäimessä. Heillä ei vielä ole perhettä, opiskelut ovat loppusuoralla ja maailma on auki, trio määrittelee.

Kännykkä kourassa syntyneet millenniumit ovat myös kärsimättömiä, vaativia, penseitä, ylimielisiäkin. Heidät tavoittavan huumorin ja tietoiskun pitää olla terävää, oivaltavaa ja pysäyttävää.

– Alamme kuulua ja näkyä radiokanavilla ja somessa. Televisiomainontaan on turha hukata rahojansa. Nuoret eivät katso televisiota, sanoo Kattelus.

Huumori on pääosassa ja överiksi vedetään, mutta faktoista ei tingitä.

– Kerromme oikeista asioista, emme latele tyhjiä markkinointisanoja.

Valtakunnan levitykseen pian lähtevissä videoissa vaasalainen "ylihyvä" insinööri Joonas lähtee hämmästelemään Helsingin Vaasankatua.

– Joonas on vähän hönö mutta hyväntahtoinen kaveri, joka valkoisessa kypärässään pähkäilee elämisen laatua Helsingissä, kuvailee Paasikari.

Videoon tehtiin tietoinen suomi-valinta. Joonas on Joonas eikä "Juunas".

– Tuoreen imagotutkimuksen mukaan ruotsinkieliset tuntevat Vaasan suomenkielisiä paremmin. Siksi kampanjan kieli on suomi, sanoo Forsén.

Kaikkiaan Vaasan tuntee hyvin 500 000 suomalaista. Tämä on trion mielestä aivan liian vähän.

– Vaasaan tarvitaan lisää työvoimaa ja nyt valjastetaan sen puolesta kaikki keinot, Forsén sanoo.

Kolmikko tahtoo rummuttaa Vaasasta myös pehmeitä arvoja, ei aina vain "sitä energiaklusteria".

– Nuoret haluavat parantaa maailmaa, heille on tärkeää kriittisyys ja vastuullisuus. Heille on tärkeätä myös vapa-aika ja elämykset. Heille on myös ihan ok vaihtaa työpaikkaa joka viides vuosi, naiset määrittelevät.

Asenteita tai mielikuvia ei yhdellä kampanjalla muuteta, sen kolmikko tietää.

– Lähdemme silti liikkeelle kovalla itseluottamuksella. Haluamme nostattaa fiiliksiä. Nyt pitää lopettaa mutinat, olla ylpeitä Vaasasta ja julistaa, että täällä saat häpeilemättä olla juuri sellainen kuin haluat.

Kommentoi











Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta