Tilaajalle

Tampere-Seinäjoki-radan turvalaitteet uusiksi – Väylävirasto arvioi rakennustöiden alkavan toukokuussa

SEINÄJOKI

Tampere–Seinäjoki-rataosuuden turvalaitteet uusitaan, Väylävirasto tiedottaa.

Väylän projektipäällikön Juha Lehtolan mukaan varsinaiset rakennustyöt alkavat arviolta toukokuussa vuonna 2020. Työt ovat alkaneet lokakuussa muun muassa suunnittelutöillä, kaapelireittien vetämisellä ja ohjelmistojen rakentamisella.

Tämän vuoden puolella työt eivät näy tavalliselle matkustajalle mitenkään ulospäin. Rakennustöiden mahdolliset vaikutukset junaliikenteeseen ei ole vielä tiedossa, sillä työaikatauluista ei ole vielä sovittu.

Voiko bussi korvata jonkun junavuoron?

– Ei varmasti niin radikaaleja muutoksia tehdä ensi vuonnakaan. Lähinnä tavaraliikennettä järjestellään, että saadaan hieman pidempiä työrakoja rakentamiseen. Yleensä työt painottuvat yöaikaan, Lehtola toteaa.

Väylävirasto on päättänyt ostaa rautateiden turvalaitejärjestelmien uusintatyön Siemens Mobilityn ja NRC Group Finlandin muodostamalta konsortiolta. Sopimuksen arvo on noin 37 miljoonaa euroa. Sopimuksen mukaan turvalaitteiden uusintatyön pitää olla valmis Tampere–Seinäjoki-välillä vuoden 2021 loppuun mennessä.

Hankkeessa uusitaan nykyiset turvalaitejärjestelmä kokonaisuudessaan noin 150 kilometrin matkalta. Hankealueeseen kuuluu 18 liikennepaikkaa.

Hankkeen tavoite on vähentää Länsi-Suomen junaliikenteen häiriöitä ja parantaa radan käytettävyyttä. Turvalaitteilla valvotaan junien sijaintia ja nopeutta. Niiden avulla siis varmistetaan, että junat ajavat oikeaa nopeutta ja se, että samalla alueella on vain yksi juna kerrallaan.

Urakoitsijoista Siemens Mobility huolehtii turvalaitejärjestelmän toimituksesta, laitetiloihin tulevista laitteistojen asennuksista ja konsortion projektinjohdosta.

NRC Group Finland vastaa turvalaitejärjestelmän ulkolaiteasennuksista sekä konsortion työmaanjohdosta.

Siemens-NRC Group on ollut uusimassa Riihimäki-Tampere-radan turvalaitteita. Väylävirasto päättikin lunastaa hankintasopimuksen option, joka mahdollisti saman konsortion töiden jatkumisen myös Tampere-Seinäjoki-välillä.

Hallitus osoitti lisätalousarviossa 70 miljoonaa euroa Tampere-Seinäjoki-radan turvalaitteiden uusintatyöhön.

Kommentoi











Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi





Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta