Tilaajalle

Talvipyörien vaihtorumba on vielä edessä, tee se itse -tekijä saattaa nitkauttaa viluissaan selkänsä

SEINÄJOKI

Talvipyörien vaihto auton alle maksaa rengasliikkeestä tai muusta palvelun tarjoajasta riippuen noin 30-40 euroa. Tee se itse toimintamallilla moni säästää lähes kokonaan tuon summan, josta voidaan toki vähentää esimerkiksi pesuaine- ja vesikulut. Toisaalta itse tekemällä voi koko homma tulla kalliimmaksikin kuin liikkeessä teetettynä.

Liukkaiden kelien alkaminen näkyy muun muassa Seinäjoen terveyskeskuksessa, ja yhteispäivystyksessä, ranteiden ja lonkkien murtumina.

– Käydään postilaatikolla ja siinä niitä sitten menee. Ranteita ehkäpä enemmänkin kuin lonkkia, terveyspalveluiden johtava ylilääkäri Tiina Perä kertoo.

Päivystyksessä selkeät murtumat ohjautuvat nykyään yhteispäivystyksen puolelle. Venähdykset ja muut äkkinäiset kivut näkyvät sitten enemmänkin terveyskeskuksen puolella.

– Noidannuolia silloin tällöin, kun huonoissa asennoissa vaihdetaan, ja vilu pääsee selkään, Perä kiteyttää talvipyörien vaihtorumbasta.

– Ei se varsinaisesti kuitenkaan näy.

Kun noidannuoli tai muu rankempi kipu talvipyörien vaihdossa aika ajoin kuitenkin ihmisiä yllättää, se tietää mahdollisesti sairaslomaa. Tässä ketjureaktiossa talvipyörien vaihdolle kertyykin sitten hintaa selkeästi enemmän kuin teettämällä työn ulkopuolisella. Riski on kuitenkin pieni, kun se ei johtavan ylilääkärinkään mukaan varsinaisesti palvelutarpeissa erotu.

Talvipyörien vaihtosesonki on vasta alkamassa. Kysyimme hintaa ja palvelun sisältöä muutamasta alan liikkeestä.

Rengastien Autotarvike Oy:ssä talvipyörien vaihto maksaa 30 euroa ja kymmenen euroa lisää, jos alle laitettavat pyörät on tasapainotettava.

– Vaihto sisältää kesärenkaiden pesun, ilmanpaineiden tarkastukset, renkaiden kunnon tarkastuksen, alle ruuvauksen, kesärenkaiden pussituksen ja kyytiin laiton, tukkumyyjä Jani Haavisto kertoi.

– Painetta hinnan nostamiseksi olisi, työtähän siinä on, mutta toistaiseksi tuolla hinnalla on menty.

Talvirenkaiksi hänen mukaan ostetaan enemmän nasta- kuin kitkarenkaita vieläkin, vaikka kitkarenkaiden käytön lisääntymisestä on puhuttu jo vuosia.

– Kyllä sanoisin, että meiltä menee 80-90-prosenttisesti nastarengasta. Alkutalvesta menee enemmän kitkaa, mutta kun tulee lumet ja jäät, niin meiltä ainakin menee sitten nastaa.

Jos kesäpyörien vaihto talvipyöriin sisältää rengaskaupan, sisältyy vaihtohinta renkaiden hintaan. Se on yleinen tapa.

Uudehkoissa autoissa alkaa olla renkaiden automaattinen paineentunnistusjärjestelmä, joka pitää monilla merkeillä ohjelmoida uudelleen tavalla tai toisella pyörien vaihdon yhteydessä. Haaviston mukaan tämä työ sisältyy pyörien vaihtoon.

– Osa automerkeistä tunnistaa tilanteen itse, eikä sille tarvitse tehdä mitään, ja osalle taas pitää. Niitä on niin monenmoisia.

Seinäjoen Rengaskeskus Oy:ssä kitkan ja nastarenkaan myyntiprosentti jakautuu noin 30 / 70 nastarenkaan hyväksi. Talvipyörien vaihdon sisältö on sama kuin em. yhtiössä. Hinta haarukoituu rengaskoon mukaan.

– Renkaiden alle ruuvaus 16-18-tuumaisille maksaa 40 euroa ja 10-15-tuumaisille 30 euroa, myyjä Vili Lintala kertoo.

Jos alle laitettavat talvirenkaat on tasapainotettava, maksaa esimerkiksi 16-18-tuumaisten vaihtorumba parikymppiä enemmän eli 60 euroa.

Autojen paineentunnistusjärjestelmien kuittaaminen ja ohjelmointi pyörien vaihdon yhteydessä aiheuttaa lisätyötä, mutta siitä ei veloiteta erikseen.

– Se kuuluu renkaiden vaihdon hintaan. Jos sitten renkaat on vaihdettu, mutta haluaa järjestelmän erikseen nollauttaa, niin se maksaa silloin parikymppiä.

Kurikkalainen Rengasmyynti Pihlaja Jouni myy kysynnän mukaisesti pääosin nastarengasta.

– Kitkoja menee vain vähän, sanoisin, että alle kymmenen prosenttia, yrittäjä Jouni Pihlaja kertoo.

Talvipyörien vaihto auton alle maksaa Pihlajalla 30 euroa. Palvelun sisältö on sama kuin em. liikkeillä.

Jos renkaat on tasapainotettava erikseen, on lisäkustannus 10-20 euroa riippuen renkaiden koosta.

– Ja siitä, paljonko menee painoja, Pihlaja täsmentää.

Paineentunnistusjärjestelmän kuittaus ei aiheuta lisähintaa. Järjestelmien erilaisuus eri autoissa on kuitenkin oma työvaiheensa.

– En ole niihin nollaamisiin sekaantunut paitsi sikäli kyllä, jos sen pystyy autossa tekemään, Pihlajan toteaa jatkaen:

– Kyllähän se pitää jokaisen auton omistajankin tietää, miten se hänen autossaan tapahtuu. Kaikissa ohjekirjoissa sitä ei mainita, miten se tehdään.

Pihlajan mukaan syksyn vaihtosesonki on vasta edessä. Se tulee todennäköisesti sitten, kun sääennuste lupaa lunta.

Kommentoi











Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta