Tilaajalle

Miten kasvisruokien tuotenimet syntyvät? Atrialla nimeämistä ohjaa raaka-aine, käyttötarkoitus tai maustamistapa

SEINÄJOKI

Atrian syksyllä 2018 lanseeraama kasvispohjainen Vegyu-brändi on onnistunut löytämään paikkansa kauppojen kylmätiskeissä ja asiakkaiden ostoskoreissa. Viestintä- ja IR-päällikkö Hanne Kortesoja Atria Oyj:sta pitää brändin tunnettuutta hyvänä.

– Noin 70 prosenttia kuluttajista tuntee Vegyu:n, mutta tuotteiden kokeilijoita ja uudelleen ostajia on vielä maltillisesti. Uusien brändien tunnettuus ja käyttöönotto vaativat aina aikansa, hän toteaa.

Atria on laajentamassa tuotesarjaa ensi vuoden aikana, mutta sen tarkemmin ei Kortesoja asiasta vielä kerro.

– Lanseeraamme vuosittain uusia tuotteita, ja kasvispohjaisten tuotteiden lupaus on aina lihattomuus, hän korostaa.

Atria nousi otsikoihin, kun kävi ilmi, että keskipohjalaisen Poutun uusien kasvistuotteiden nimien ilmaisut "kasvisliha" ja "burgerpihvi" olleetkaan markkinakelpoisia. Ratkaisun asiasta teki Ruokavirasto sen jälkeen, kun nimistä oli tehty kolme erillistä valitusta. Yksi valittajista oli Atrian siipikarjaliiketoiminnan johtaja.

Hanne Kortesoja, miten tuotteiden nimeäminen käytännössä tapahtuu?

– Tuotteen nimeäminen voi syntyä useampaakin eri kautta. Testaamme tuotekonsepteja ja niiden ideoita, ja nimet saattavat syntyä sitä kautta. Toisaalta nimeämistä voi ohjata tuotteen raaka-aine tai maustamistapa, toisinaan jopa käyttötarkoitus.

Yksittäisiä tuotteita kuvailevampia nimiä annetaan tuoteperheille. Kortesoja nostaa esimerkeiksi Atria Vuolun ja Atria Heat&eat -sarjan tuotteet.

– Tuoteperheen sisällä tuotteella on vielä oma nimi, hän sanoo.

Kortesoja pitää erityisen tärkeänä sitä, että tuotteita nimettäessä noudatetaan lakeja ja asetuksia.

Atrian johtaja valituksen taustalla

Atria-konsernin toimitusjohtaja Juha Gröhn sanoo, ettei Poutun nimikiistassa ollut kyse yksittäisen yrityksen toimintaan puuttumisesta vaan yleisistä linjauksista, ja siitä, ovatko ne mahdollisesti muuttuneet.

– Päällysmerkintäasiat koskevat meitä ihan samalla tapaa kuin muitakin alan toimijoita, Gröhn huomauttaa.

Gröhnin mukaan pakkausmerkintäasioissa on ollut "pientä eloa", ja se sai heidät kiinnostumaan, ovatko tulkinnat muuttuneet jollakin tapaa.

– Viranomaiset tekevät lopulliset päätökset. Meidän mielestämme nykyinen tulkinta on ollut selkeä. Pääraaka-aine pitää kertoa, liha on lihaa ja kasvikset ovat kasviksia, hän selventää.

Pouttu joutui luopumaan uutuustuotteidensa nimissä olevista "kasvisliha" ja "burgerpihvi" -ilmaisuista, kun ruokaviranomaiset päättivät, etteivät ne ole markkinakelpoisia.

Syynä ilmaisujen kieltämiseen oli se, ettei "kasvislihaa" viranomaisten mukaan ole elintarvikkeena olemassa. Ruokavirasto kertoi asiasta marraskuun lopussa.

Pouttu kertoi Facebook-sivuillaan päätöksen aiheuttavan heille isoja taloudellisia vahinkoja. Yhtiö aikoo valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen.

Viranomaispäätöksen taustalla on kolme valitusta, joista yhden oli tehnyt Atria Oyj:n siipikarjaliiketoiminnan johtaja Matti Perälä.

Emme tavoittaneet Perälää kommentoimaan asiaa.

Kommentoi











Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta