Tilaajalle

Missä luuraa Vaasan akkutehdas? – Suljettujen ovien takana kuhisee, vaikka ulospäin näyttää hiljaiselta

VAASA

Viime aikoina keskustelu Vaasaan rakennettavasta akkutehtaasta on laantunut. Muutama vuosi sitten haaveet Teslan sekä Northvoltin akkutehtaista kariutuivat ja viime keväänä uutisoitiin, että Janakkalaan ollaan suunnittelemassa suurta akkukennotehdasta.

Kesällä Salon kaupunginjohtaja julisti Salon Suomen akkupääkaupungiksi. Vaasaan jo monta vuotta povailtua tehdasta vaan ei näy eikä kuulu.

Projektin kanssa mennään kuitenkin koko ajan eteenpäin, vakuuttavat kaupunginjohtaja Tomas Häyry ja GigaVaasa-hankketta alusta asti ideoinut Panu Laturi.

– Neuvotteluja käydään koko ajan eri tahojen kanssa, molemmat kertovat.

Laturin mukaan ulospäin akkutehdashankkeen eteneminen voi näyttää junnaavan paikoillaan, sillä mitään tiedotettavaa asiasta ei tällä hetkellä ole. Häyry selventää, että he ovat valinneet linjaksi, että tehdashankkeesta ei tiedoteta ennen kuin siitä on mustaa valkoisella.

– Akkutehtaasta ei tarvitse olla huolissaan. Keskustelut toimijoiden kanssa ovat jo hyvin konkreettisella tasolla ja käymme hyvin teknisluontoisia keskusteluja. Vaasalla on vahvat kortit ja erinomaiset puitteet tehtaalle, Häyry sanoo.

Laturi uskoo, että akkutehdas saadaan Vaasaan.

– Varmastihan sitä ei voi koskaan sanoa, mutta itse uskon vahvasti, että se saadaan. Kun akkutehtaiden paikkoja Euroopan laajuisesti suunnitellaan, on Vaasa suunnitelmissa mukana.

Vaasassa on kaikki edellytykset akkutehtaalle. Energiaklusterin lisäksi kaupungin valttina on, että tehtaalle varattu alue on jo olemassa. Vahvuus on myös se, että 1000 hehtaarin alue mahdollistaa tarvittaessa koko akkutuotannon arvoketjun aina mineraalien rikastamisesta kennojen valmistukseen ja akkupakettien kokoonpanoon asti.

– Jotkut toimijat, joiden kanssa keskusteluja on käyty, haluavat integroida arvoketjun kaikki vaiheet Vaasaan, väläyttää Häyry.

Akkutehtaan lopullinen hinta on riippuvainen siitä, millainen konsepti sillä tulisi olemaan. Jos tehtaan arvoketju tulee olemaan alusta loppuun asti Vaasassa, puhutaan miljardiluokan investoinnista. Nothvoltin tehdas Ruotsin Skellefteåssa toimii näin ja se investoi akkujen rakentamiseen vuoteen 2023 mennessä jopa yli kolme miljardia euroa.

Northvolt on hyvä vertailukohde tehtaan mahdolliselle hintalapulle, sillä se on tällä hetkellä Euroopassa pisimmälle edennyt akkutehdas. Eurooppaan on suunnitteilla rakentaa 10–20 akkutehdasta tulevien vuosikymmenien aikana, mutta monet hankkeet junnaavat Vaasan tavoin paikoillaan.

Mikä hankkeiden etenemisessä kestää?

– Akkuteollisuus on toimialana melko uusi. Teknologioiden, palveluiden sekä liiketoimintamallien osalta kehityspolku globaalistikin on vielä osin kesken ja arvoketju kokonaisuutena on erittäin laaja, sanoo Business Finlandin Batteries from Finland -hankkeen johtaja Ilkka Homanen.

Tämän lisäksi koko Euroopan tasolla on pohdittu, onko Euroopassa riittävästi osaajia koko ajan kasvavien akkumäärien suunnitteluun ja operoimiseen. Northvolt on saanut tuekseen esimerkiksi paljon kansainvälistä asiantuntijaosaamista Aasiasta.

– Jatkon kannalta Suomen ja Euroopan on ponnisteltava ollakseen houkuttelevia, jotta riittävät asiantuntijaresurssit voidaan varmistaa kovassa globaalissa kilpailussa, hän toteaa.

Kommentoi











Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta