Tilaajalle

Liikkuminen muuttuu Alskatintiellä kolmessa kohdassa - aamuvirkut pääsevät perjantaina avaamaan uuden sillan

VAASA

Alskatintien suururakassa tapahtuu viikon kuluttua kolme merkittävää asiaa.

Palosaarentien risteyssilta ramppeineen avataan liikenteelle ja Peipposen alikulun kohdalle rakennettu kiertotie otetaan käyttöön. Lisäksi Alskatintien ja Gerbyntien risteys suljetaan.

Työmaapäällikkö Teemu Schroderus Skanska Infrasta kertoo, että uusi silta avataan ilman sen suurempia seremonioita ensi viikon perjantaina.

– Silta otetaan liikenteelle todennäköisesti heti aamusta, joten aamuvirkut pääsevät ensimmäisenä avaamaan uuden väylän. Vielä illalla ja yöllä teemme viimeisiä ajoratamaalauksia.

Samalla käyttöön tulevat rampit, joita pitkin pääsee ajamaan sillalle ja sieltä pois sekä keskustan että Raippaluodon suuntaan.

Kun Alskatintien ja Gerbyntien risteys suljetaan, keskustasta tulevat eivät enää pysty kääntymään Gerbyntielle kohti Kotirantaa ja Pukinkulman kiertoliittymää.

Myös kevyen liikenteen kulku Alskatintien yli risteyksen kohdalla loppuu. Alueelle ryhdytään seuraavaksi rakentamaan ylikulkusiltaa pyöräilijöille ja kävelijöille.

– Autoilijat ajavat jatkossa hieman eteenpäin siltaristeykseen saakka ja nousevat rampille, joka vie Vetokannaksen suuntaan tai risteyssillan yli Palosaarelle, ohjeistaa Schroderus.

Kolmas muutos on liikenteen siirtyminen Alskatintieltä kiertotielle Peipposen alikulun kohdalla.

– Alikulku suljettiin jo viikko sitten viemäritöiden takia. Nyt ne saadaan valmiiksi, minkä jälkeen kiertotie voidaan kokonaisuudessaan päällystää ja ottaa käyttöön.

Tämän jälkeen alkaa Peipposen alikulun uudistaminen.

Työmaapäällikkö kuvaa muutoksia merkittäviksi. Hän kaipaa autoilijoilta ja muilta tielläliikkujilta ymmärrystä ja malttia.

– Viime viikkoina varsinkin Palosaaren puolella on liikuttu varsin ahtailla väylillä. Nyt ollaan menossa kohti parempia aikoja, joten toivon positiivista asennetta, sillä liikkuminen rupeaa helpottumaan.

Paras resepti ensimmäiseen aamuun on varata riittävästi aikaa ja kyllin pitkä pinna.

– Jos lähtee liikkeelle samalla minuuttiaikataululla ja tulee viivästyksiä, niin hermohan siinä voi mennä.

Urakoitsijat ovat Schroderuksen mukaan pyrkineet varmistamaan parhaan taitonsa mukaan liikenteen sujuvuuden, mutta vasta arki paljastaa totuuden.

– Vasta kokemuksesta tiedämme, kuinka väylät vetävät esimerkiksi tilanteissa, kun kaikki sattuvat lähtemään liikkeelle samaan aikaan. Esimerkiksi liikennevalot on säädetty tehtyjen oletusten mukaan. Tekniikan avulla pystymme lukemaan liikennettä ja purkamaan ruuhkia. Saatujen kokemusten perusteella asetuksia pystytään muuttamaan.

Oman lisämausteensa tuo pimeys.

– Otamme käyttöön niin paljon valoja kuin nykyiset sähköliittymät mahdollistavat, mutta kapasiteettia on vielä rajallinen määrä. Pimein kohta on Raippaluodosta tultaessa sillan kohdalla.

Autoilijoitakin enemmän muutokset saattavat vaikuttavat pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden arkeen.

Perjantaista lähtien Alskatintien yli pääsee vain uutta siltaa pitkin ja Isolahden alikulun kautta. Peipposen alikulku ja Gerbyntien risteys eivät ole vaihtoehtoja.

Schroderus sanoo, että häntä huolestuttaa erityisesti Gerbyntien risteys.

– Risteys suljetaan työmaa-alueeksi. Jos ihminen lähtee kiireellä, ei hän ehdi kuunnella meidän ohjeitammekaan. Sitten tullaan aitojen yli, ali ja välistä. Koska risteyksessä ei ole enää liikennevaloja, äkkiä tulee vahinkoja, jos lähdetään toikkaroimaan yli tien, varoittaa työmaapäällikkö.

Kommentoi











Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta