Kesäjunilla pääsee Härmään 2017

KAUHAVA

Pohjoisen radalla toteutuu ensi vuonna härmäläisille mieluinen muutos. Se on harvinainen poikkeus ja tuo pienen käänteen pitkään jatkuneeseen suuntaukseen, jossa pienet juna-asemat, -seisakkeet ja kokonaiset rataosuudet hiljenevät.

Neljä kesäaikana liikkuvista junista pysähtyy Härmän asemalla pitkän tauon jälkeen kesäkuusta 2017 alkaen.

– Olemme arvioineet, että Powerpark ja Alahärmä ovat sen kokoinen matkailukohde, että juniin löytyy kesäaikana riittävästi Härmän seisakkeella pois jääviä asiakkaita, VR-Yhtymän matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen kertoo.

VR on sitoutunut pysäyttämään Härmässä osan junistaan kesinä 2017, 2018 ja 2019.

– Aika näyttää mitkä nuo matkustajavolyymit ovat. Yksi kesä ei näytä vielä kaikkea.

Hän pitää seisakkeen uudelleen henkiin herättämistä parannetulla rataosuudella hyvin poikkeuksellisena.

– Se juontaa juurensa siihen, että Liikennevirasto katsoi hankkeen toteuttamisen järkeväksi ja siihen, että yrittäjä (Lillbacka Powerco) ja kaupunki ovat hankkeessa mukana.

Kaupunginjohtaja Markku Lumio myöntää epäilleensä vielä syksyllä, ettei VR innostuisi seisakkeen elvyttämisestä.

– VR teki tässä asiassa politiikassaan täyskäännöksen vajaassa kahdessa vuodessa. Minulla on VR:n edellisen henkilöliikennejohtajan kirje edeltäjälleni (Harri Mattilalle). Siinä todetaan, että junien pysähtyminen Härmässä ei ole tarkoituksenmukaista.

Kaupunginvaltuusto varasi marraskuulla 250 000 euron määrärahan ratapihan ja laiturin muutostöihin. Se ei kuitenkaan riitä. Lumio arvioi tarpeen kaksinkertaiseksi.

Asian pani vireille kaksi vuotta sitten Alahärmän Yrittäjät ry yhdessä Powerparkin kanssa.

Yhdistyksen puheenjohtaja Ville-Pentti Heikkilä sanoo, että junien pysähtyminen on hieno uutinen, ei pelkästään mikään "ihan kiva juttu".

– Siellä ovat ihan oikeasti numerot ja iso potentiaali taustalla. Tuon radan varrella asuu kuitenkin melkein kaksi miljoonaa ihmistä. Talouksista noin 50 prosenttia on autottomia.

Pääkaupunkiseudulla autottomien prosentti on Heikkilän tiedon mukaan jo liki 70.

– Heidän on aika mahdotonta tulla Powerparkkiin ja muihin Härmän matkailuyrityksiin muuten kuin junalla.

Lisäksi hän laskee vielä seitsemän tunnin päässä sijaitsevat pietarilaiset ja julkisen liikenteen varassa olevat Helsingin miljoonat kesäturistit.

Yrittäjäyhdistys laski jo kaksi vuotta sitten, että junien ohi pyyhältämisen takia Härmään jäisi saapumatta kesän mittaan peräti 100 000 kävijää.

Todella merkittävänä seisakkia pitää Lillbacka Powercon toimitusjohtaja Pekka Lillbacka.

– Matkailijoiden on nyt paljon helpompi päästä tänne niin etelästä kuin pohjoisestakin.

Lillbackan mukaan Powerpark tulee järjestämään kyydin huvipuistoonsa ja juhannus- ym. tapahtumiin jokaiselta seisakkeelle pysähtyvältä junalta.

Ratapihamuutokset suunnittelee Pöyry Finland Oy. Suunnittelun kustannuksista vastaavat Liikennevirasto ja Lillbacka Powerco. Ratapiha valmistuu lokakuulla.

Kommentoi








Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta