Tilaajalle

Aiemmin pelit tekivät väkivaltaisiksi, nyt liika ruutuaika pilaa lapsen – Todellinen vaara piilee luottokortin kanssa

SEINÄJOKI

Minkälaisia hirviöitä ja murhaajia meidän lapsista tulee, taivasteltiin vielä vuosikymmen sitten, kun lapset ja nuoret pelasivat tietokone- ja konsolipelejä.

– Nykyisin väitellään ruutuajasta ja peliajan rajoittamisesta, sanoo kirjastotoimen ylitarkastaja Mika Mustikkamäki Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta.

Ruutuajan kohdalla puhutaan kärjistetysti huolesta, kuinka lapsi menee pilalle, jos hän pelaa liian monta tuntia päivässä.

Asiasta ei ole yksimielisyyttä tutkijoidenkaan joukossa.

– Yksi psykologi sanoo, että yksi tunti on peliajan maksimi. Toinen sanoo, että kaikki riippuu kaikesta, eikä ruutuajasta kannata puhua, Mustikkamäki kertoo esimerkkeinä.

Mustikkamäki ei ota kantaa siihen, missä totuus kulkee. Hän muistuttaa, että niin kauan kun peleillä on tasapaino muun elämän kanssa, ei tarvitse olla erityisen huolissaan.

– Ei pelaaminen ole yhtään eri asia kuin vaikkapa netflix-maraton.

– Tv tosin on passiivista ja pelaaminen aktiivista toimintaa.

Pelit tukevat usein englannin kielen opiskelua ja parantavat tietoteknisiä taitoja. Nämä ovat Mustikkamäen mukaan melko yleisesti tiedettyjä pelaamisen positiivisia puolia. Nykyään tunnistetaan myös pelien sosiaalipsykologiset edut.

– Massiiviset moninpelit voivat kehittää johtajuustaitoa sekä ryhmässä toimimisen kykyjä.

Syrjintää ja rahastamista

Mobiili on tuonut pelit aiempaa paremmin kaikkien saataville, ja pelaajien määrä on kasvanut merkittävästi. Kuten maanantain verotiedot menestyvän Supercellin omistajien kohdalta osoittavat, peleillä voi tienata hyvin. Ne ovat iso bisnes.

– Maailmalla pelinkehittämisen budjetti voi olla jopa 200 miljoonaa euroa, Mustikkamäki sanoo.

Hollywoodin isot elokuvat saavat samankokoisen hintalapun.

Iso bisnes tuo mukanaan myös ikäviä lieveilmiöitä. Pari vuotta sitten pelimaailmassa näkyi vielä paljon naisten ja vähemmistöjen syrjintää ja somesta tuttua maalittamista, jossa joukolla hyökätään yksittäistä ihmistä vastaan.

Tällä hetkellä yksi ongelma ovat niin sanotut aarrelaatikot (loot box), jossa ilmaisen pelin sisällä rahastetaan koukuttavilla yllätyksillä tai laajemmalla pelimaailmalla.

Ongelma tulee, jos esimerkiksi peliin koukuttunut lapsi tai nuori tekee ostoja vanhemman luottokortilla.

– Ilmiö on erityisesti eettinen kysymys, arvioi Mustikkamäki.

Ratkaisuna ongelmiin Mustikkamäki näkee tietoisuuden lisäämisen ja keskustelun. Vanhempien ja muiden kasvattajien on hyvä tietää ja keskustella aiheesta avoimesti.

Pelin voi suunnitella kuka vain

Peliala on nuori, ja kehittyvä. Seinäjoen tutkijahotellin projektityöntekijä Pekka Heikkilä näkee alan yhtenä vahvuutena sen, että ihmiset pääsevät toteuttamaan itseään.

– Monelle on palkinto sinänsä, kun saa kehittämänsä pelin toimimaan, Heikkilä sanoo.

Pelitalot osaavat tuottaa ja koordinoida kiinnostavat pelit julki juuri oikeaan aikaan. Isoa firmaa ei silti aina tarvita pelin taakse, tuhkimotarinoita löytyy.

– Minecraft on aluksi yhden ihmisen projekti, Heikkilä huomioi.

Digitaaliset pelialustat mahdollistavat yksittäisten pelikehittäjien luomusten pääsemisen markkinoille. Pelien luomiseen löytyy ilmaisia ohjelmia, eikä pääomaa fyysisen, koneeseen laitettavan pelin valmistamiseen tarvita.

Menestyä voi myös pelaamalla. Seamkin kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelija Noora Tapola pohtii, kuinka aiempien sukupolvien on vaikea ymmärtää, että "vain pelaamalla" voi tulla miljonääriksi.

– E-sportissa liikkuu hurjia summia, Tapola huomioi.

Tapola osallistui Seinäjoella Framin tiloissa järjestettyyn tapahtumaan ja perehtyi pelikehittämiseen.

– Haluaisin joskus kehittää oman pelin, sellaista 90-luvun meininkiä.

Länsi- ja Sisä-Suomen avi järjestää Seinäjoen ammattikorkeakoulun (Seamk) tiloissa Framilla kaksipäiväiset Good game -pelikoulutuspäivät, jotka syventyvät pelaamisen erilaisiin ilmiöihin. Tarkoituksena oli saada ammattilaiset saman pöydän ääreen. Tiistaina osallistujat pääsivät luentojen lisäksi tutustumaan erilaisiin työpajoihin, joissa perehdyttiin muun muassa pelikehittämisen alkeisiin ja roolipeleihin.

Kommentoi











Luetuimmat Etelä-Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää Maakunnasta