Tilaajalle

Alvar Aalto -vaatemalliston suosio yllätti, osa myytiin heti loppuun – Seinäjoen kaupungintalon tiilet päätyivät huivin kuosiksi

Arkkitehti Alvar Aallon kasvot ja rakennukset koreilevat nyt huppareissa, t-paidoissa ja kangaskasseissa. Taustalla on katumuotiin keskittyvän Makian ja Alvar Aalto -säätiön uusi yhteistyö.

Viime viikolla julkistettuun Alvar Aalto -aiheiseen vaatemallistoon kuuluu takkeja, pipoja, huiveja, kasseja ja erilaisia paitoja, joihin on painettu Alvar Aalto -kuvioita ja printtejä. Rakennusten ja arkkitehdin kasvojen lisäksi nähdään muun muassa Aalto-maljakkoa ja -jakkaraa sekä sloganeita.

Alvar Aalto säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh kertoo ehdotuksen ja idean yhteistyöstä tulleen Makialta.

– He tekevät mallistoja yhteistyössä muiden firmojen ja kulttuuritoimijoiden kanssa. Alvar Aalto -säätiö puolestaan haluaa tehdä tuotesarjalla Aallon arkkitehtuuria tunnetuksi uusille yleisöille. Meille ydinjuttu on uuden tiedon levittäminen.

Seinäjoen kaupungintalon tiilet

Viime viikolla julkaistua mallistoa työstettiin noin vuoden verran.

– Esittelimme Makian suunnittelijoille ja markkinointiväelle Aallon kohteita. He vierailivat museon arkistossa ja tutustuivat sen Aalto-kokoelmaan. Lisäksi toimitimme heille ison määrän kuvamateriaalia ja piirroksia. He valikoivat ne kohteet, mitkä mallistossa toimivat parhaiten. Säätiö hyväksyi tai hylkäsi ehdotukset, Tommi Lindh kertoo.

Aallon rakennuksista mallistoon valikoituivat lopulta Paimion parantola, Viipurin kirjasto, Jyväskylän Viitatorni ja Saksassa Bremenissä sijaitseva 22-kerroksinen kerrostalo.

Mallisto lanseerattiin Jyväskylässä Alvar Aalto -museossa. Lindh kertoo, että menekki ja vastaanotto ovat jo nyt ylittäneet odotukset.

– Lanseeraukseen tuli paljon nuoria miehiä, jotka halusivat nähdä tuotteet. Olemme jo nyt saaneet uudenlaista yleisöä ja julkisuutta. Viitatorni-vaatteet myytiin ensimmäisenä päivänä loppuun. Asuntoarkkitehtuuri tuntuu kiinnostavan ihmisiä.

Entä Seinäjoen Aalto-kohteet, tarjottiinko niitä Makialle?

– Tarjottiin kyllä.

Yhteen huiviin on päätynyt Seinäjoen kaupungintalosta tuttu sininen sauvatiilikuvio. Tommi Lindh ei sulje pois vaihtoehtoa, että myös muita Seinäjoen rakennuksia nähdään joskus mallistossa.

– Jos mallisto on menestys kuten nyt näyttää, se saattaa saada jatkoa. Selkeät arkkitehtuuriaiheet näyttävät menevän hyvin. Ja niitähän on Seinäjoella vaikka kuinka paljon.

Samaa sanoo Makia Clothing Companyn kaupallinen johtaja Totti Nyberg.

– Laitetaan Seinäjoki harkintaan.

Myös naisille?

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Alvar Aalto -säätiö on mukana tämänkaltaisessa yhteistyössä.

– Halusimme testata, millaista yhteistyötä säätiö voisi tehdä, Lindh sanoo.

– Tällaisella vaatekampanjalla voi kerätä rahaa esimerkiksi konservointiin ja rakennuksille. Se voi olla yksi tapa tehdä tunnetuksi esimerkiksi Paimion parantolaa. Sen kohdalla edessä on joka tapauksessa rahankeruu.

Toistaiseksi mallistossa on vain miesten vaatteita. Makia tavoittelee asiakkaikseen ennen kaikkea noin 20-30 -vuotiaita miehiä.

– Se on vaikea asiakasryhmä, sillä sen ikäiset miehet eivät välttämättä ole muodin perään, Lindh pohtii.

– Aluksi suunnitteilla oli myös naisten vaatteita, mutta ne jäivät prototyyppiasteelle. Naisten vaatteet vaativat enemmän leikkauksia ja suunnittelua. Paljon ideoita jouduttiin hylkäämään, Lindh kertoo.

Makialla on kivijalkakauppa Helsingin Lasipalatsissa. Sen lisäksi tuotteita myyvät noin 900 jälleenmyyjää Suomessa ja Euroopassa. Tuotteita on lähdössä myös Japaniin. Tokiossa avautuu joulukuussa Alvar Aalto -aiheinen näyttely.

Kommentoi











Suosituimmat kulttuuriuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi






  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat