Sama sakotettuna vai merkittävästi muistettuna?

Suomessa on tunnetusti terveydenhuollossa järjestelmä, jossa on verovaroin kustannettuna terveydenhuollon palveluita.

Itse jouduin tänä vuonna kahdesti käymään terveyskeskuksessa oikein asiakkaana, ja aika harvoin olen joutunut terveyskeskuksen asiakkaana loppujen lopuksi olemaan.

No ei siinä mitään. Menin paikalle hyvissä ajoin niin kuin on kansalaistaidoissa opetettu: ole lääkärin vastaanotolla ajoissa paikalla. Oli kuitenkin niin, että minua ennen piti olla toinen potilas, mutta hän ei ollut tullut paikalle, joten pääsin etuajassa vastaanotolle.

Sen verran olen ymmärtänyt, että potilaiden tulematta jääminen varatulle vastaanottoajalle on ongelma myös Etelä-Pohjanmaalla. Voi syntyä tyhjäkäyntiä, koska useamman potilaan tulematta jääminen varatulle vastaanottoajalle voi tarkoittaa aivan oikeaa tyhjäkäyntiä, mikä edelleen harmittaa terveydenhuollon sidosryhmiä.

Itse muistan kuinka Tampereen yliopistolla YTHS:n hammaslääkärin vastaanotolla otettiin kova linja muutaman vuoden aikana (2001-2004). Ensimmäisellä käynnilläni oli silläkin kertaa (useampi) potilas jättänyt tulematta, ja turhautunut hammaslääkäri valitteli tilannetta. Opintojen loppuvaiheessa kävin uusintatarkastuksella, ja silloin oli otettu YTHS:n osalta kova linja: peruuttamattomasta vastaanottoajasta menee sakkomaksu.

Mutta sakkomaksun perustelu ja vaatiminen toiselle henkilölle ei ole mikään mukava tilanne. Sain tämänkin tilanteen kiukkuisuuden sivusta nähdä - lisäksi tilanteeseen liittyi toisen henkilön hyvin selvä myöhästyminen vastaanottoajalta.

Sakkomaksujen vaatiminen ja perustelu pienen kunnan pienessä terveyskeskuksessa ei olisi yhtään mukavampaa kuin suuren kaupungin suuressa (terveys)keskuksessa.

Mutta peruuttamattomien vastaanottoaikojen ilmiö on kuitenkin vakava ja vaatii pohtimista.

Pidämmekö julkisen terveydenhuollon palveluita niin arvottomina, että emme edes viitsi ilmoittaa ilmiselvistä esteistä vastaanottoajalle? Olemmeko vain tottuneet vaatimaan, mutta emme viitsi enää miettiä potilaan velvollisuuksia? Olemmeko menettäneet aivan selviä kansalaistaitoja? Mitä pitäisi tehdä?

Itse pohdin, että voiko Etelä-Pohjanmaalla siirtyä muistutuksiin peruuttamattomien vastaanottoaikojen suhteen. Peruuttamaton vastaanottoaika tarkoittaisi, että kotiin tulisi postissa selostus, että kuinka paljon peruuttamattomat vastaanottoajat tuottavat menetettyä työtä. Tämä olisi sellainen hiljaisen hivuttamisen tie, eli kärsivällisen kansanvalistuksen tie.

Menetämme paljon suomalaista luottamuksen yhteiskuntaa, jos julkinen palvelu alkaa tarkoittaa mitättömyyttä. Mitätön on helppo lakkauttaa, ja voimme siirtyä uuteen malliin: mitätön maksettava mittaamatta mitenkään maksajan maksukykyä.

Jukka Rannila

Jalasjärvi