MAL-hankkeet hyödyttävät koko maata

Valtion ja kuntaryhmien välisten MAL-sopimusten tavoitteena on tukea maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamista ja siten häivyttää siltarumpupolitiikkaa. Kunnat sitoutuvat tehostamaan kaavoitusta ja asuntotuotantoa. Valtio sitoutuu osallistumaan suurten liikenne- ja muiden infra-hankkeiden rahoitukseen ja maanluovutuksiin kunnille asuntoihin.

Nykyiset sopimukset kattavat kaudet 2012/2013-2015. Ne perustuvat Kataisen ja Stubbin hallitusohjelmiin. Periaatepäätös ulottuu 2019 loppuun asti. Hankkeet jatkuvat vuosikymmeniä.

MAL-sopimuksia on tehty Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun seuduille. Hankkeiden hyöty ulottuu koko maahan ja myös rajojen yli. Niille saadaan EU:n tukirahoitusta. Sopimusten toteutumista selvittävät osapuolten edustajien seurantaryhmät. Seurantaraportit ovat pohja uusille sopimuksille.

Helsingin seudun sopimuksessa on 14 kuntaa (Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti).

Seudun asuntotuotantotavoite 2012-2015 on 50 000 asuntoa ja lisäksi julkiset rakennukset eli Vaasan kokoisen kaupungin verran ja Laihia vielä päälle.

Pääkaupunkiseudun raju väestökasvu vaatii myös lisää liikennekapasiteettia. Raiteilla se tyssää pullonkaulaan Pasilan ja Helsingin välillä. Maan päällä ei ole tilaa. Paikallisliikenne pitää siirtää maan alle (PISARA). Täyteen rakennetulla alueella se on hankalaa ja kallista. Ei auta.

Pisara on Euroopan liikenneverkkoon (TEN-T) kuuluvan Helsinki–Oulu-ydinrautatien osa. Helsinki–Jyväskylä–Oulu on sitä maantien osalta. Verkon on määrä valmistua 2030. Seudulla on lisäksi useita muita suuria hankkeita.

Turun seudun sopimuksessa on 13 kuntaa (Turku, Aura, Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Paimio, Parainen, Raisio, Rusko, Sauvo ja Tervasjoki).

Sopimukseen kuuluu usean maan välinen E18-kasvukäytävä-hanke: Oslo-Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari, sekä lento- ja laivaliikenteen kehittäminen, ym.

Tampereen seudun sopimuksessa on 8 kuntaa (Tampere, Lempäälä, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti ja Ylöjärvi).

Seutuhankkeita on 44. Asuntotuotantotavoite 2013-2015 on 9351 asuntoa. Muita hankkeita ovat kaupunkiraitiotie, Tampere-Vaasa valtatien parantaminen ja läntisen oikoradan selvittelyt, ym.

Oulun seudun sopimuksessa on 7 kuntaa (Hailuoto, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos, Oulu ja Tyrnävä).

Oulun yhteistyö on tiivistä Barentsin ja Perämerenkaaren toimijoiden kanssa, EU:n Pohjoisen ulottuvuuden puitteissa. Kaikki liikennemuodot sisältävän Bothnian Corridorin kehittäminen osana EU:n TEN-T-ydinverkkoa, on suuri hanke. Samoin Seinäjoki-Oulu radan ja Oulu-Kajaani valtatien parantamiset, ym.

Kyse on tosi massiivisesta MAL-paketista. Yksin Helsingin seudun vaikutus on 40 000–60 000 htv eli töitä jokaiselle ”vaasalaiselle”.

MAL-hankkeiden toteutus etenee sopimusten mukaisesti.

Heikki Santala

järjestöneuvos Kauniainen

Kommentoi