Lukijoilta: Yksityiset kuljetusmonopolit purettava

Olen seurannut lehden palstalla käytyä keskustelua jätekuljetuksista. Ihmettelen kovasti, miksi kuljetusyrittäjät pelkäävät kilpailua. Eikö se ole ihan toivottavaa ja suotavaa kaikilla aloilla, miksei sitten jätekuljetuksissa?

Jos meillä joudutaan lisäämään jätteiden lajittelemista ja kuljetusta, että jätettä saadaan kierrätettäväksi, onhan se sanomattakin selvää, että se pitää toteuttaa järkevimmällä mahdollisella tavalla turhia ajoja välttäen. Silloin kunnan järjestämä on se paras malli.

Jos kunta kilpailuttaa kuljetukset, silloin ei kuntalaisen tarvitse miettiä mistä ne tilaa ja palvelu pelaa taatusti.

Onko kunnan järjestämän kuljetuksen vastustajilla ykkösasiana vain oman monopoliaseman turvaaminen ja voiton maksimointi viis siitä miten jätehuolto laajemmin toimii? Monopolikuljettajilla varmaan pelko, että joutuvat oikeasti kilpailemaan hinnoilla ja palveluilla, jos kunta rupeaa järjestämään muuallakin jätekuljetukset kuntalaisten puolesta.

Eihän tarvitse katsoa kuin SKAL ry:n kirjoituksen allekirjoittajakaartia: Tulla Ky toimii monopoliyrittäjänä Kangasniemellä , Erkki Salminen Oy monopoliyrittäjänä Jämsänkoskella, Lakeuden Ympäristöhuolto Oy täällä Etelä-Pohjanmaalla laittaa kapulaa rattaisiin suuremmat voitot mielessä ja Suupohjan Kuljetus on katkeroitunut, kun joutuu nyt oikeasti aitoon kilpailuun Jurvan tultua osaksi Kurikkaa ja kunnan järjestämän kuljetuksen piiriin.

Nyt päättäjien pitäisi ymmärtää kuka yrittää rahastaa ja kuka oikeasti ajaa meidän kuntalaisten etua. Jos kuljetusyrittäjät saavat monopolin ilman, että kunta pääsee niitä kilpailuttamaan, hinnoittelulla ei ole enää mitään rajaa, vähän niin kuin sähkön siirrossa.

Juha Perälä

Seinäjoki

Kommentoi