Lukijoilta: Vilpittömät ovat vapaita ja onnellisia

Alle 20-vuotiaitten yleisurheilun maailmanmestaruuskisat Tampereella olivat kuin laajennus jokavuotisille koululaisten viesti-kisoille Vaasassa.

Ihmisen kauneus sai William Shakespearen runoilemaan. Hän kuvasi oivasti näkymiä Ratinan stadionin viheriöllä viisisataa vuotta sitten kuin olisi ollut itse paikalla.

Myrsky/Tempest-näytelmän 16-vuotias Miranda on elänyt elämänsä eristyksissä.

Kun hän sitten kohtaa muita ihmisiä, ihastus on vilpitön:

”Oi ihmetys!

Kuinka paljon jumalaisia olentoja täällä onkaan!

Kaunis on ihmiskunta! Uusi uljas Maa,

Jolla on tällaisia ihmisiä pinnallaan!”

(Shakespeare-käännös kirjoittajan)

Tampereen kansainvälisten kisojen edustava näyte maailman nuorista ihmisistä vahvisti Vaasassa koettua: Urheilijat ovat silmin nähden todellisuudessaan vilpittömiä ja onnellisia.

Kisojen seuraaminen saattoi olla terapeuttisen rohkaiseva elämys epäluuloiseksi taantuneelle katsojalle: Kuinka kauniit iloisesti hymyilevät ihmiset voivat kilpaillakin sopuisasti keskenään.

Kun vuosikymmenen poissaolon jälkeen palasin kotimaahan, tulin epätodelliseen maailmaan, jossa ihmiset käyttäytyivät karkeasti ja uupuivat. Uteliaana ryhdyin elinvoima-tutkimukseen selvittääkseni itselleni mikä oli. Muita asia ei näyttänyt kiinnostavan.

Tutkimuksen kohteeksi valitsin oman viiteryhmäni, tutun kotiseudun suomenkielisen väestönäytteen. Verrokki löytyi Kelan vihjeestä: menestyväksi todettu ruotsinkielinen väestö.

Tampereen kisat todisti sopuisan yhteiselämän mahdollisuudesta ristiriitojen maailmassa – Suomessakin, jossa vaje vilpittömyydestä on ahdistava.

Vilpillisyys pilaa paljon, varsinkin kun siitä on tullut perinne. Suomalaisuuden perinne, joka hämmentää todellisuutta ja elämän asiallista sujumista. (Suomalainen esimerkki:/www.litorina.org/kyro/ =Väärinkäytösten paljastuttua vesioikeudet lakkautettiin!).

Vilpillisyys on Suomi-yhteiskunnan syöpä. Kuin aina täytyisi viiteryhmässä tai porukassa tai puolueessa sopia siitä, kuinka kussakin tilanteessa valehdellaan, tästä seuraa sekaannus ja yhteiskunnan epäjärjestys.

Epäjärjestyksen ovat todenneet myös filosofi Ilkka Niiniluoto, pääministeri Esko Aho 1993 ja EU:sta Suomea arvioinut oikeusasiamies Jacob Söderman 2010.

Seppo Mononen

tutkija filosofian maisteri

Ilmajoki

Kommentoi