Lukijoilta: Vanhukset ikäihmiset ja muut autettavat

Ylen MOT esitteli 6.5. ohjelmassaan vanhusten kotihoidon tilannetta. Jäin miettimään kustannusten kertymistä, koska yhden vanhuksen luona saattaa käydä vaikka 10 eri auttajaa yhden ja saman asian vuoksi.

Siis vanhus tekee turvapuhelimellaan hälytyksen. Siihen vastaa vartiointiliikkeen vartija. Tämän vartiointiliikkeen ostopalveluna paikalle lähtee toisen vartiointiliikkeen vartija. Vartija toteaa tilanteen. Vartija ei saa tehdä hoidollisia tehtäviä, joten vartija pyytääkin paikalle joko yksityisen kotihoivapalvelun tai kunnan oman kotihoitopartion.

Hoitajat toteavat tilanteen ja pyytävät konsulttiapua vaikkapa päivystävältä lääkäriltä. Hoitajat saavat neuvon pyytää paikalle ambulanssi-ensihoitoyksikön. Tällöin paikalle saattaa kiiruhtaa jopa 2–3 eri ambulanssia.

Ensin paikalle ehtinyt yksikkö toteaa tilanteen. He tekevät oman osuutensa vanhuksen auttamiseksi. Sen jälkeen ensihoito ratkaisee jatkohoidon. Parhaassa tapuksessa he vievät jopa itse potilaan päivystyspolille tai vaikka tk:n vuodeosastolle, mutta potilaalle sanotaan myös usein, että tilaa itsellesi taksi ja mene sillä päivystyspolille ja ambulanssi poistuu paikalta tyhjillään. Potilas voidaan jättää myös kotiin ja tilanne saattaa uusiutua tunnin parin kuluttua ja sama meno alkaa taas alusta.

Jokaisesta pienestäkin auttajien eri reagoinneista lähtee lasku jonnekin, vanhukselle itselle, kunnalle tai Kelalle. Pieninkään reagointi ei jää laskuttamatta.

Joten toimiiko tämä systeemi ihmisten auttamisen ehdoilla, vai onko tarkoituksena vetää laskuttajien piiriin mahdollisimman monia aiheen ympärillä toimivia tahoja. Sellainenkin ajatus voi tulla mieleen.

Eila Huhta (sd.)

Lapua

Kommentoi







Luetuimmat pääkirjoitukset