Lukijoilta: Taksiko aina syyllinen?

Taas kerran kävi niin, ettei vapaata autoa löytynyt ja asiakas myöhästyi elokuvista. Vika on surkeassa tanskalaisessa ohjelmassa, joka on takunnut alusta pitäen.

En tiedä kuinka kalliiksi ne laitteet tulevat, jossa näkyy samanaikaisesti kaikille lähellä oleville takseille, että kyyti on tulossa, vaikka kyydinvälityslaite on samanaikaisesti varattuna toista kyytiä varten. Ei muuta, mutta voisi hoitaa vähän ripeämmin sen päällä olevan kyydin, kun tietäisi, että alla huutaa toinen kyyti. Eihän tässä voi tehdä kuin kyydin kerrallaan.

Sitten taksilla on myös niitä asiakkaita, jotka vielä voivat valita autonsa itse, kun maksavat itse matkansakin. Sitten pitäisikin psitää laite varatuksi, kun kerran olet varattu, niin ei tule hylättyä tarjottua kyytiä.

Tämäkö on sitä kokoomuksen ja keskustan ajamaa metropolipolitiikkaa? Pitääkö leikkiä suurta ja kaunista ja kierrättää vähäisiä taksin tarvitsijoita välityskeskuksen kautta, joka maksaa 30 000 euroa vuodessa JIKille kuulemani mukaan.

Taksi saa sitten moitteet, kun lyhyet kyydit eivät kiinnosta, kun pidempiä Kela-kyytejä kalastellaan.

Kela-kyydit jaetaan noin 30 minuuttia aikaisemmin, kun taksin on määrä olla asiakkaan luona.

JIKin kyyditkin lähtevät jakoon samasta keskuksesta 30 minuuttia ennen varsinaista tilausaikaa. Yleensä asiakkaat tilaavat kyydin kauppaan tai vaikka jalkahoitajalle puolenpäivän molemmin puolin.

Sillä välin kun taksarin kyydin välityskone on ollut puoli tuntia varattuna eikä varsinaiseen Kela-asiakkaan luokse siirtymiseen mene kuin 5–10 minuuttia, voisi hoitaa lyhyempiä kyytejä, niin kuin ennen tehtiinkin.

Kyydinvälitysjärjestelmässä mentiin aimo harppaus taaksepäin kokoomus-keskustalaisen ministeri Bernerin tehtaileman uuden liikennelain myötä. Taksien luvanvaraisesta sääntelystä ja hintakatosta piti luopua, koska vapaa markkinatalous vaatii niin. Kilpailuvirasto tiedotti taksiyrityskurssilla, jota kävin syksyllä 2013: ”Kyllä me vielä tulemme kaatamaan tämän kartellin!”

Laki astui voimaan 1.7.2018, jonka seurauksena piti kilpailuttaa uudelleen kaikki valtion maksamat Kela-kyydit sekä kaupungin, kunnan tai kuntayhtymän maksamat vammaislain mukaiset kuljetuspalvelut. Kela-taksien välitysjärjestelmää oli hiottu jo vuosia ennen tätä uutta lakia ja järjestelmä toimi hyvin pitkän työn tuloksena kautta maan.

Oi niitä aikoja! Tämän uudelleen säädöstelyn on saanut kokea ala toisensa jälkeen, kun Suomi murretaan sopiviksi suupaloiksi ulkomaisten yhtiöiden syödä. Tätä on vapaa markkinatalous! Tätäkö Suomen kansa tahtoo?

Oma asiansa ovat sitten nämä vammaispalvelulain mukaiset kyydit, jotka myös sujuivat sulavasti, kun asiakas saattoi soittaa suoraan tutulle kuskille: ”Tarvis päästä kauppaan, milloin ehdit? Aja vain se pitkä kyyti ensin, ei mulla ole kiirettä tai soitan toiselle taksille!”

En ymmärrä, miksi tämä ei voisi uuden lainkin aikana toimia? Kysehän on siitä, että JIKin hinnat ovat sovitut niin kuin Kela-taksinkin hinnat.

Toisaalla puhutaan, että koetetaan purkaa ja karsia byrokratiaa. Nyt tätä pitää miettiä monen virkamiehen, kyydin järjestelijän ja vaikka kenen voimin.

En ymmärrä. Ai niin, minulta jäikin se ammattikorkeakoulu kesken, kun sain ne luvat ja aloin yrittäjäksi. Taksiyrittäjäksi.

Asiat sujuivat ennen taksareilla niin kuin pitääkin eli ratti kääntyi ja pakkikin löytyi. Nyt mennään kuin raitiovaunulla, vain määrätyllä ylhäältäpäin tulevilla huonosti toimivilla ohjeilla.

Tällä alalla tuskin kukaan rikastumaan pääsi aiemminkaan, siitä pitivät huolta auton kuluvat osat, määräaikaishuoltojen hinnat ja polttoaineen kalleus. Mikään ei ole Suomen yhteiskunnassa halventunut. Tämä on harvaan asuttu ja pitkien matkojen maa.

Sitä hienomotoriikkaa, jolla taksiyrittäjät perheineen olivat sitoutuneet työhönsä, on kenties vaikea ulkopuolisen edes ymmärtää. Nyt se on joka tapauksessa rikottu.

Seinäjoen Keskustaksi toki tekee parhaansa ja tuleepa sinne se työllistävä vaikutus. Mutta jos on tehnyt lähtöön huonon välitysohjelmaratkaisun – ymmärrettävästi, kun hinnalla piti alkaa kilpailemaan – ei siitä toimivaa tule.

Kilpailu ei sovi maantielle, siellä on mentävä vakaasti, rauhallisesti ja turvallisesti. Artesaanina opin, milloin on alettava aivan alusta, jos kangas on lähtenyt ompeleen myötä vetämään ja kiristämään väärään suuntaan.

Outi Leijon

taksiyrittäjä

Kurikka

Kommentoi







Luetuimmat pääkirjoitukset