Lukijoilta: Onko Pisa-tutkimusten huipulta tultu kolisten alas?

Lapset ja nuoret voivat henkisesti luvattoman huonosti. Heidän kouluasioidensa puolesta suorastaan paahdetaan kaikissa päivälehdissä. Eikä turhaan.

Ammattikoululaisista ja lukiolaisistakin kannetaan syvää huolta. Itseohjautuvuus ja ilmiöoppiminen ovat nyt kaiken keskustelun keskiössä. Lukiolaistyttöjen uupumuksesta nyt myös puhutaan.

Hallituksen leikkaukset ovat osuneet ammattikoululaisiin, jotka tapaavat opettajaansa vain muutamina tunteina viikossa. Opettajaa tarvitaan enemmän, koska lasten ja nuorten aivot eivät ole vielä valmiita itseohjautumiseen ja vastaanottamaan kaikkea tietoa (HS 25.11.-18 Linnea Carlsson).

Lukiolaisilla on varmasti ollut stressioireita ennenkin, mutta nyt vasta niistä avaudutaan. Opetussuunnitelmien ja oppimissisältöjen vaihtuminen nopeassa syklissä luo luonnollisesti painetta lukiolaisiin. Lisäksi nuoria saattaa rasittaa ylioppilastodistuksen voimakas painottaminen.

Mutta muissakin nivelvaiheissa kuten siirryttäessä alakoulusta eteenpäin on havaittu ongelmia. Oppilaat eivät hallitse opiskelutekniikkaa riittävästi, kun kokeita pidetään liian harvoin. Numeroarvostelukin on jäänyt vähiin.

Lapset itse ja vanhemmat kantavat huolta liiasta digilisaatiosta. Sen sanotaan lisäävän levottomuutta. Osa lapsista kaipaa jopa kirjoja. Näin vanhempienkin olisi helpompi seurata lastensa opiskelua. Ilmiöoppimisesta on puhuttu loputtomiin. Ilmiöoppimista taitavat opettajat ovat antaneet jo vuosikymmeniä.

Pisa –tutkimusten huipulta on tultu kolisten alas. Yläluokille mentäessä vastaan tulee oppilaita, joiden luku- ja kirjoitustaito on luvattoman heikkoa.

Jotain nyt pitäisi tehdä, ettei tehtäisi samoja virheitä kuin Ruotsissa. Eikö nyt olisi jo aika tunnustaa, että opettajan kulkeminen oppilaan rinnalla ja mieluummin muutaman askeleen edellä, olisi hyvä lääke näihin asioihin.

Katriina Risku-Vartiainen

Vantaa

Oppilaat eivät hallitse opiskelutekniikkaa riittävästi, kun kokeita pidetään liian harvoin. Numeroarvostelukin on jäänyt vähiin.

Kommentoi