Lukijoilta: Noin tunnin junastako kymmenen minuuttia pois?

Tampere–Seinäjoki-radan tarveselvitys on Väyläviraston julkaisussa 38/2019 viime syyskuulta. Selvitys kertoo, että 159 miljoonan sijoituksella saataisiin matka-aikaa vähennettyä 10 minuuttia Seinäjoelta Tampereelle ja tavaraliikennettä hidastamalla.

Henkilöjunien nopeutta lisättäisiin korkeintaan 220 kilometriin tunnissa.

Tavaraliikenne, joka on ollut parin miljoonan tonnin luokkaa on ollut vähenemässä. saataisiin sujumaan paremmin 425 miljoonan investoinnilla, joka tarkoittaisi kaksoisraiteen rakentamista Parkanon ja Tampereen välille, joka on ollut myös selvästi häiriöherkin henkilöjunille.

Koko välin kaksoisraiteistamisen arvioidaan maksavan 716 miljoonaa euroa.

Vuoteen 2050 asti ennustetaan matkustajamäärän kasvavan miljoonalla, mikä tosin voi olla jotain muutakin kasvua junien nopeudesta riippuen.

Selvitys ei ota kantaa investointien kannattavuuteen, minkä laskeminen ei olekaan aivan helppo juttu. Enemmänkin ne menevät arvausten puolelle, vaikka kilpaillaan valtakunnan muiden tunnin junahankkeiden kanssa. Kaikki hankkeet perustelevat ainakin kasvavan pendelöinnin lisäävän pöhinöitä.

425 miljoonan investointi näytti tarkoituksenmukaisimmalta kapasiteettipulan poistajalta eli kaksoisraide edes Parkanoon asti, mutta eikö tuon tasoisella summalla saisi jo nopeuskattoa 250 kilometriin tunnissa koko välille. Kallistuvakorisille junille sen ei pitäisi olla aivan mahdotonta.

Erkki Keski-Nisula

Seinäjoki

Kommentoi







Luetuimmat pääkirjoitukset