Lukijoilta: Mihin katosi kuorma-autoilijan ammattitaito viidessä vuodessa?

Monet ammattiautoilijat varmaan manaavat tuota niin turhaa jatkuvaa ”ammattipätevyyskortti”-rumbaa, joka on tullut pakolliseksi vuosia sitten.

Viiden vuoden välein rekka- ja kuorma-autoilijoiden kuin myös taksinkuljettajien on uusittava ns. ammattipätevyys tai ammattiajolupa (taksinkuljettajat). Raskaan kaluston kuljettajilta vaaditaan myös ns. digipiirturikortti, joka on uusittava myös viiden vuoden välein.

Ammattipätevyyskortin uusiminen maksaa noin 100 euroa ja digipiirturikortin 110 euroa.

Kortin uusiminen edellyttää noin 35 tunnin kurssin käymistä (esimerkiksi netin kautta). Jos autoilijalla on jo työpaikka, maksaa työnantaja yleensä kortin. Mutta jos työtön hakee työpaikkaa ja kortit ovat jo menneet ”umpeen”, on siinä kynnys jo hakea paikkaa, kun ensin pitää olla maksamassa noin 210 euroa, että voisi työpaikkaa edes hakea ja byrokratiaan menee 2–3 viikkoa.

Eräs kaveri huomasi kuorma-auton (jäteauto) kuljettajan paikan, jossa vaatimuksena oli hyvä fyysinen kunto, C-kortti, ammattipätevyyskortti ja digipiirturikortti.

Nuo kaksi ensimmäistä edellytystä täyttyivät, kaksi jälkimmäistä puuttuivat. Jäi siis hakematta tuokin paikka.

Eivät nämä ”turhat” pätevyyskortit ainakaan työllistyvyyttä paranna, sillä työttömällä on usein kynnyskysymys 210 euroa, mikä menisi omasta lompakosta. Myös ammattipätevyyskortin uusimisessa on aina oma vaivansa.

Miten ennen pärjättiin? Riitti kun oli asianmukainen ajokortti.

Näitä kaikenlaisia kortteja on tullut jo monelle muullekin alalle, jolla estetään usein ihmisten toimiminen, jos ei ole ao. korttia.

Ymmärrän, että jos kerran täytyy se hankkia, vaan mitä järkeä on viiden vuoden välein mennä taas sama rumba ja työnantaja pulittaa lompakostaan satasia uuteen korttiin.

Kyllä paras ammattipätevyyden takaaja on se, kun on ajossa sen viisi vuotta, siis käytännön kokemuksessa eikä koulun penkillä. Näistä korttijutuista eivät hyödy muut kuin opettajat ja ne, jotka kortteja valmistavat/toimittavat.

Tällaista on ammattiautoilijan elämä siis eurostoliitossa!

Ari Lehtimäki

Kurikka

Kommentoi