Lukijoilta: Maailman onnellisin keskusta ja punamulta

Tuntuu kuin pahimmat demonivallat olisivat vallanneet Etelä-Pohjanmaan.

Entinen ylväs keskusta on vain varjo entisestään. Syy karmeaan kohtaloon on lähempänä kuin arvataankaan.

Iltalehden pääkirjoituksessa 8.7. todetaan mm. ”ettei vaalitappion jälkeen valtapoliittisin perustein hallitukseen menoa katsota suopeasti. Kaikkiin suuntiin viime aikoina pyllistäneen keskustan surkeaa tilaa…jne”.

Tosiasia on se, että Suomella ei olisi tätä punavihreää hallitusta, ellei keskusta olisi lähtenyt mukaan. On annettu ymmärtää, että siunausta olisi haettu jäsenistöltä.

Antti Kurvinen paljastaa ilmeisen vahingossa asian todellisen laidan kirjoituksessaan (Ilkka 6.7.). ”Kysyimme myös puolueen keskeisimpien päättäjien kantaa nettikyselyllä”.

Siis ketkä me ja keneltä? Melkein samaan hengenvetoon Kurvinen toteaa, ”ettei äänestäjillemme tärkeitä asioita olisi hallituksessa ajanut kukaan muu”.

Tuon voi tulkita joko poliittiseksi jargoniksi tai sitten suoraksi vihapuheeksi nykyisiä hallituskumppaneita kohtaan.

Pari vuotta sitten tutuksi tullut uusi poliittinen termi, arvopohja, nousi rytinällä erottamaan oikean väärästä ja turmiollisesta.

Nyt tämä siunattu sinivihreä arvopohja halutaan unohtaa, koska ”Uusi punamulta takaa vahvemman ja tasapuolisemman aluepolitiikan toteuttamisen.”

Näin kääntyvät takit… mutta samalla myös puolueiden kannatusluvut.

Sote-sähläyksessä poltettiin satoja miljoonia, ja maaliin sitä ei saatu petetyistä lupauksista ja hillittömistä henkseleidenpaukutteluista huolimatta. Liikenneuudistus ajettiin totaalisesti kiville.

Kurvisen mainitsema turvalaitteiden uudistaminen Tampere–Seinäjoki-radalla tuntuu pikkupähkinöiltä. No jostainhan pitää aloittaa. Varsinkin jos turvalaitteissa on vikaa, eikä edellinen hallitus niitä korjannut.

Mutta hallitusohjelmassa sovittu 41 miljoonan euron rahoitus pyöräilyn ja jalankulun kehittämisen jää vuorenvarmasti Kehä III:n sisäpuolelle.

Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen ja Suomen ainoa metropoli (heh heh) pitävät huolen Kolmannen linjan ja Kansalaisaukion tulevaisuudesta.

Sama koskee Helsingin Pisara-rataa (tunneliyhteyttä Pasilasta Töölöön, Päärautatieasemalle ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan, kustannusarvio 950 milj.).

Tästä on hallitusohjelmassa sovittu seuraavaa: ”Pisara-radan ja Helsingin ratapihan järjestelyjen osalta on varmistettava liikenteen kehittämisen ja kansantalouden kannalta tehokkain ja parhaan kokonaishyödyn tuova malli.”

Juuri kuin peruskoulun (keskustan ja vasemmiston kimppahanke Kurvisen mukaan) alimmilla tasoilla. Sanotaan paljon, mutta ei sanota mitään.

No, olihan edellisessä hallitusohjelmassa otettu kantaa myös hevosenlantaan polttoaineena.

Surullista on, että poliittiset murehtijat ja pelkääjät keskittyvät taas vain omaansa. Vielä surullisempaa on, että he paatoksella puurtavat ja kuvittelevat muka tekevänsä asiat yhteiseksi hyväksi.

Yhteiskunnalle turmiolliset lehmänkaupat, omaan pussiin kähminnät ja vastaavat eivät valitettavasti poistu, ennen kuin ymmärretään asettaa isänmaan ja suomalaisten etu eri hyödyntäjien, hyväksikäyttäjien ja poliittisten pelaajien etujen edelle.

Veli Viitala

Espoo (ent. Härmä)

Kommentoi







Luetuimmat pääkirjoitukset