Lukijoilta: Kivimurskeet maanteiltä ojien täytteeksi?

Moni on ottanut meikäläiseen yhteyttä ja ihmetellyt aiheellisesti sitä, miksi sorateille on varaa laittaa paksuja kerroksia karkeaa kivimursketta sopimattomana ajankohtana. Monet ovat meinanneet, ettei sitä sorttia saisi pistää kovalle soratielle koskaan.

Itsekin olen toki tällaista toteutusta vuosien kuluessa ihmetellyt.

Tällainen huono aika on mm. syksy, juuri ennen talven tuloa. Liian karkea murske ei ehdi painua yhtään autojen renkaiden alla tienpintaan, kun syksyn sateetkin ovat menneet.

Kovalta tienpinnalta autojen kumit sekä vielä lumiaurakin heittävät ajotieltä kivimurskeen ojaan ja ojan taaksekin.

Myös kuivana aikana keväisin ja kesällä on murskeen levittäminen tienpinnalla ”hölmölän hommaa”. Karkea kiviaines vain kasaantuu autojen pyöristä uriksi ja lopullinen osoite on oja.

Tuhansia kuutioita on Kuusiokuntien alueellakin kivimursketta tuhlattu takuuvarmasti ojien pohjalle. Koko maakuntaa ajatellen kuutioiden määrä vielä paljon enemmän.

Ja mikä kenkkumaisinta: Ensin murske on vaikeuttanut liikkumista teillä ja aiheuttanut vikoja autojen maalipintaan sekä kuluttaneet alustan suojamassaukset pois. Lukuisa määrä on tuulilasejakin rikkoutunut!

Ja se lisää vielä pyöräilijöiden ja muilla ajoneuvoilla liikkuvien tuskaa, kun tielanat lanaavat mursketta ajoradan reunoilta kesän kuluessa ajoteille muodostuneisiin uriin. Tämä takaa sen, että kivimurskeen lento ei lopu koskaan sorateillä, kiroilee moni.

Joku kuitenkin ajattelee toiveikkaasti lopun lennosta tulevan, kun otetaan, pitää ottaa tässäkin touhussa ”järki käteen”!

Ei ole mitään järkeä yhteiskunnan ja veromaksajien kustantaa jopa kymmenien senttien paksuudelta hukkaan maanteiden ojiin menevää kivimursketta.

Karhean kivimurskeen ammentamisessa tielle on sellainen tunne kuin wanhassa sanalaskussa sanotaan: ”Kunhan sinussa on, vaikka et paranekkaan”.

Maalaisjärjen mukaan karkean kivimurskeen ajo ainoana materiaalinen kovaan tienpintaan pitäisi tyystin lopettaa.

Joku soittaja valisti kokemuksesta mm., että päällimmäiseksi pintaan olisi parempi laittaa kerros esimerkiksi 0–5 mm raekokoa. Eli kivituhkan sorttinen, joka sitoo pintarakenteita hyvin paikalleen. Aikaisemmin ajetun ohuen karkeamman murskeenkin.

Pentti Hautala

Töysä

Kommentoi







Luetuimmat pääkirjoitukset