Lukijoilta: Keskustaksi Oy:lle

Vastaan Ilkka-lehdessä 3.2.2019 olleeseen kirjoitukseesi, vaikka Sinä et ole minulta vastausta pyytänytkään. Kiinnitin erityistä huomiota pariin lauseesi.

Ensimmäinen lauseesi: Olemme toimineet Etelä-Pohjanmaalla Kelan sopimuskumppanina sairasvakuutuslain perustuvien taksimatkojen palvelujen tuottajana viime heinäkuusta alkaen, jota ennen tuotimme Kelan suorakorvausmatkojen välityspalveluja alihankintana vuodesta 2012.

Toinen lauseesi: Etelä-Pohjanmaalla tilauskeskusta hoitaa siis sama yritys saman henkilöstön kanssa, joka on välittänyt Kelan korvaamia matkoja jo viimeiset kuusi vuotta.

Toteamukseni: 2018 kevään jälkeen on palveluunne liitetty vammaispalvelulain mukaisia tilausvälityksiä ainakin Kauhajoki, Kurikka (sisältyen Jurva ja Jalasjärvi), ja ennemmin Seinäjoki.

Nyt alan ymmärtää VPL:n kuljetuspalvelujen käyttäjänä, miksi kuljetuspalvelujen tilauspalvelut eivät toimi. Kuten mainitsitte: Sama yritys ja sama henkilöstö hoitaa kuljetuspalveluja edelleen, vaikka asiakasmäärä on kasvanut moninkertaiseksi.

Useat asiakkaat ovat minulle todenneet, että tilauspyynnön perille tulo välityskeskukseenne kestä jopa 15–30 minuuttia. Samoin soittajat ovat saaneet myös vastauksen: Yhteyttä valitsemaanne numeroon ei saada.

Konsulttimme lehtilausunnon mukaan tilanne on paranemaan päin.

Välityskeskuksen toimimattomuutta olen itsekin kokenut. Pahin oli 27.9.2018.

Juutuin Seinäjoelle ja välityskeskuksenne ilmoitti, että yhtäkään autoa ei ole saatavana koko kaupungissa. Heti kun saamme jonkin auton jostain kiinni, saat sen. Onneksi jo vajaan tunnin jälkeen kyröläinen invataksi toi sitten minut kotiin. Myöhemmin minua nuhdeltiin siitä, että miksi en käytä sopimuksen mukaista autoa.

Loppulausumani: Saamani tietojen mukaan olette kuntien kanssa tehneet välityssopimuksia, jotka edellyttävät sanktioiden uhalla teitä vastaamaan puhelimeen kahdessa minuutissa. Kysyn vaan, että montako muistutusta ja sakkoa olette jo saaneet.

Terveydenhuoltoväki tuskailee kaiken kiireensä keskellä heikkoa palveluanne. Palvelunne on samalla tasolla kuin hoitoyhtiöiden. Työvoimavajausta, heikkoa työnjohtoa ja maksimoitua voiton tavoittelua vammaisten ja muiden heikko-osaisten kustannuksella.

Juhani Kivipelto

Kurikka

Kommentoi