Lukijoilta: Jari-Matti Latvala tärkeä Toyotalle

MM-rallisarjan sääntöihin tuli suuri muutos vuoden 2017 alussa. Tämän ajankohdan tuomat muutokset oli noteerattu myös aikaisemmin maailman johtavien ralliautojen tekijöiden maassa Japanissa. Valppaimmin se huomiotiin joitakin vuosia MM-ralleista pois olleella Toyotalla.

Suomen automyynnin kärkitilastoihin nousseella Toyotalla laitettiin toimeksi. Otettiin yhteyttä moninkertaiseen rallin suomalaiseen MM-voittajaan ja yli 100 ralliautoa vuodessa maailmalle rakentaneeseen Tommi Mäkiseen. Tästä tuloksena oli, että Mäkinen Racing sulautui Toyota GaZoo Racingiin. Samalla Saksan Köln vaihtui Puuppalaan.

Mäkinen ja Toyota laittoivat tavoitteeksi, että MM-rallisarjan kärkipaikat ovat saavutettavissa aikaisintaan vuonna 2018.

Mutta kuinkas kävikään. Tallin kuskiksi pestattu tuurilainen Jari-Matti Latvala kurvasi heti toiseksi vuoden 2017 ensimmäisessä rallissa Monte Carlossa. Seuraavassa rallissa Ruotsissa Latvala ajoi kaikkien yllätykseksi voittajaksi. Italiassa toiseksi jne. Vuoden aikana kertyi mestaruuspisteitä 138 ja koko sarjassa Latvala oli neljäs.

Vuonna 2018 Latvala ajoi yhden voiton sekä kahdesti toiseksi ja kolmanneksi. MM-pisteissä hän oli jälleen neljäs. Latvala on ralliurallaan sijoittunut kahtena vuonna MM-sarjassa toiseksi ja kolmas hän on ollut myös kahtena vuonna.

Yhteensä Latvala on ajanut voittajaksi MM-sarjassa 18 kertaa ja palkintosijoille lähes 70 MM-rallissa. Latvala on osallistunut yli 200 MM-ralliin.

Ei siis olekaan ihme, kun Toyotan japanilainen johtaja suitsutti Jyväskylän MM-rallin tiedotustilaisuudessa Latvalan suurta merkitystä rallitallille. ”Latvala on ollut alusta alkaen tärkeä henkilö automme hyvään menestykseen ja nousemisessa heti voittaja-autoksi. Toivottavaa on, että Jari-Matti viihtyy vielä vuosia tallissamme”.

Tänä vuonna menestystä on tullut viime vuosia vähemmän. Tämä johtuu monista tekijöistä ja myös huonosta tuurista. Hyvin sujunut ralli on mennyt pilalle tekniikan pettäessä ja ”pöpelikköönkin” päätymisestä.

Latvala on ollut monenlaisessa myllytyksessä kuluneen vuoden aikana. Keskittymistä ovat häirinneet mm. verotuksen tulkinnat sekä häiden peruuntumisen ja tallipaikan säilyttämisen aiheuttamat paineet.

Kaikesta huolimatta Jari-Matti Latvala on MM-sarjassakin näyttänyt, että hän kuuluu edelleen maailman kärkikastiin parhaana suomalaisena. Tässä kohtaa nousee varmasti mieleen Kalle Rovanperä. Hän onkin ikäisekseen huippukuski. Samalla pitää laittaa kuitenkin jäitä hattuun. Jos ja kun hän siirtyy rallin pääsarjaan, pitää vauhdin lisääntyä runsaasti ja se tuo mukanaan paljon lisää vaaranpaikkoja.

Mutta jos vähänkin on uskomista suuren johtajan sanomisiin, niin Jari-Matti Latvala jatkaa samassa rallitallissa. Kalle Rovanperällä on myös Mäkisen tallissa sijansa, ainakin joissakin MM-sarjan ralleissa.

Pentti Hautala

Töysä

Kommentoi