Lukijoilta: Että tällaista kotihoitoa

Äitini on 92-vuotias ja ollut nyt muutaman vuoden kotihoidon asiakas. Alkuvaiheessa hän pärjäsi vuorokaudessa yhdellä käynnillä, jolloin pistettiin insuliini. Nyt reilun vuoden aikana kotihoidon tarve on lisääntynyt huomattavasti.

Kotihoito on siirtynyt kaupungin omasta toiminnasta Postin kotipalvelun kautta Stellalle. MOT-ohjelmassa ikäihmisten palveluiden tulosaluejohtaja Saarinen oli tyytyväinen Stellan palveluihin kotihoitopalvelun toteuttajana ja oli sitä mieltä, että laatu/hintasuhde on hyvä.

Olen samaa mieltä, koska tällöin sopimuksen hinta on todella halpa ja palvelun laatu todella kehno. Tässä muutama esimerkki: Lähes joka päivä eri hoitaja käymässä, aamukäynnin aika vaihteli klo 6.10–8.45, jolloin myös insuliinin antoaika tietenkin vaihteli saman verran. Aamulla hoitaja soitteli omaiselle kysyen ”mitä täällä on tapana tehdä ja syötetäänkö asiakas sänkyyn”, ”reissuvihkoon” omaisten esittämiin kysymyksiin ei aina vastattu, käynnin kesto varsin lyhyt jne.

Tässäkö se laatu nyt sitten on? Varmaankin kaupunki on tehnyt edullisen sopimuksen Stellan kanssa ja säästää näin veronmaksajien rahoja.

Nyt äitini on joutunut ainakin toistaiseksi laitoshoitoon, josta vielä yritettiin kotiutusta kuumeisena. Tämä kokeilu päättyi noin tunnin kuluttua hänen kaatumiseensa kotona. Onneksi hän ei loukannut kaatuessaan itseään.

Että tämä siitä vanhusten hyvästä hoidosta Seinäjoella.

Tapio Korpela

Seinäjoki

Kommentoi







Luetuimmat pääkirjoitukset