Lukijoilta: Björkenheimintieltä Koskenalantielle

Paljon tunteita herättänyt Björkenheimintien silta aiotaan sulkea ainakin hetkeksi, jotta nähtäisiin, mitä se vaikuttaa liikenteen määrin vaihtoehtoisilla reiteillä.

Miksi se pitää sulkea, kun tutkimattakin tiedetään, että muualla liikennemäärät kasvavat. Onhan niillä, jotka kokevat ahtaan sillan vaikeaksi tai vaaralliseksi ollut tähänkin asti mahdollisuus valita toinen reitti.

Nyt kulku estetään kaikilta ja samalla käyvät virattomiksi Törnävän- ja Björkenheiminteiden risteyksen (pyöräliikkeen kohdalla) erinomaisesti (normaaliin tapaan) toimivat liikennevalot. Risteyksestä liikenne siirtynee pääosin seuraavan valoristeykseen eli Sahanlammen kohdalle.

Siinä puolestaan nykyisellä valojärjestelyllä on estetty jo vuosia ja estetään edelleen tehokkaasti liikenteen sujuminen.

Somessa joku kirjoitti: ”Ärsyttää vain siinä Sahiksen risteyksessä ne valot, ne ovat jotenkin toimimattomat”. Ne ovat ”jotenkin toimimattomat” sen takia, että samanaikainen vihreä vastakkain ajaville on estetty. Sillä halutaan tietysti risteysalue rauhoittaa, jotta kääntyminen olisi helpompaa.

Tämänkin ”lystin” jotkut kuitenkin joutuvat maksamaan turhalla seisoskelulla pitkissä jonoissa. Odottelemaan joutuvat kaikki – siis myös ne, joilla liikennöinti ei normaalijärjestelyllä aiheuttaisi mitään ongelmaa.

Suoraan ajavaa kääntyvä väistää, näinhän on ollut ”iät ja ajat”. Eihän valottomissakaan risteyksissä kukaan ole huolehtimassa kääntyville vapaata kulkua.

Miksi valoristeyksessä kyseisen säännön noudattaminen olisi sen vaikeampaa?

Samalla estetään myös vastakkain ajavien samanaikainen kääntyminen, mikä parantaisi liikenteen sujuvuutta ja tekee nyt toisesta kaistasta osittaisen hukkainvestoinnin.

Liikenteen sujuvuudella on myös turvallisuusnäkökulma. Odottelu käy aina ”hermon päälle”, turha odottelu vielä enemmän. Ärtynyt kuljettaja on myös riskialttiimpi kuljettaja.

Nykyisellään järjestely aiheuttaa joskus puolen kilometrin mittaisia jonoja varsinkin sairaalan suuntaan.

Jos Björkenheimin liikenne siirretään Koskenalantielle eikä liikennevalojärjestelmää muuteta, jonot lienevät lähempänä puoltatoista kilometriä.

Markku Hankanen

Seinäjoki

Kommentoi