Lukijoilta: Avoin kirje pääministerille 5G säteilyvaarasta

Pohjoismaiden pääministerit esittivät toukokuussa 2018 yhteisen julkilausuman ”Pohjoismaista luodaan maailman ensimmäinen ja yhtenäisin alue, jossa 5G on tehokkaasti käytössä”. He haluavat nopeasti toteuttaa viidennen sukupolven langattoman verkon Pohjoismaissa. Suomi haluaa jopa olla Pohjoismaiden ykkönen.

Kesäkuussa kirjoitimme, 200+ tutkijoiden ja lääkäreiden edustajina, jotka ovat allekirjoittaneet ”5G-vetoomuksen EU:lle” ja pyysimme että Pohjoismaiden pääministerit eivät saisi toteuttaa 5G:tä ennen kuin riippumattomat asiantuntijat ovat tutkineet 5G:n terveysriskejä. Vastausta ei ole tullut.

Siksi osoitamme tämän avoimen kirjeen pääministerille, että kaikki kansalaiset ymmärtäisivät kuinka vakaviin riskeihin pääministereiden politiikka voi johtaa.

Tieteelliset tutkimukset osoittavat lisääntynyttä syöpäriskiä, haitallisten vapaiden radikaalien syntymistä soluissa, perimävaurioita, heikentynyttä oppimista ja muistia, neurologisia sairauksia, miesten heikompaa hedelmällisyyttä ja kielteisiä vaikutuksia hyvinvointiin joita jo nykyiset langattomat järjestelmät, 2G, 3G, WiFi ja 4G ovat aiheuttaneet. Jos näihin vielä lisätään 5G:n voimakkaampi säteily, nämä haitalliset vaikutukset voivat myös lisääntyä.

Ennen uuden lääkkeen käyttöönottoa lääketeollisuuden on testattava lääke etukäteen eläinkokeilla, vaikka lääke olisikin tarkoitettu ainoastaan väestön murto-osalle. Nyt pääministerit ja hallitukset - ilman mitään esitestaamista - säteilyttäisivät kaikkia kansalaisia lisäämällä säteilyä vielä korkeammilla taajuuksilla.

Maailman terveysjärjestö WHO luokitteli vuonna 2011 kaiken langattoman säteilyn ”mahdollisesti karsinogeeniseksi” (syöpää aiheuttava) ryhmään 2B. Viime vuosina tiedemiehet ovat löytäneet uusia todisteita siitä, että matkapuhelinten ja mastojen säteily aiheuttaa syöpää.

Monet tutkijat ovat nykyään todenneet, että säteily on luokiteltava Ryhmään 1 =”ihmiselle syöpää aiheuttava”, eli samaan luokkaan kuin asbesti ja tupakka.

5G-vetoomuksessa mainittujen tutkimusten avulla ja yli 200 tutkijan ja lääkärin tukemana me kehotamme pääministeriä, hallitusta, kansanedustajia ja yleisöä lukemaan 5G vetoomuksemme EU:lle (www.5gappeal.eu). Allekirjoittajat todistavat, ettei 5G:n terveysvaikutuksia ole vielä tarpeeksi tutkittu, ja että seuraukset kansanterveydelle ja ympäristölle voivat olla vakavia.

On vaadittava, että täysin riippumattomat tutkijat ensin testaavat tekniikkaa eläinkokeilla ja muilla laboratoriokokeilla sen sijaan että suoritettaisiin historian suurin biologinen kokeilu johon pakotetaan kaikki kansalaiset koekaniineiksi.

On epäeettistä ja vastoin monta kansainvälistä sopimusta pakottaa ihmiset ja koko väestö voimakkaan 5G-säteilyn altistumiseen, kun nykytieteen valossa, aiempien järjestelmien vaikutukset voivat aiheuttaa erittäin vakavia seurauksia.

Rainer Nyberg

psykologi, VTM