Junat pysähtyvät Härmässä

Liikenneviraston hanke junien pysähtymiseksi Härmässä on otettu riemulla vastaan. Tämä valtakunnallisestikin ainutlaatuinen repäisy on nähty osoituksena pohjalaisesta yritteliäisyydestä ja halusta kehittää paikkakuntaa konkreettisesti.

Isäni oli aikanaan asemapäällikkönä Härmän asemalla. Hän kamppaili aina paikallisten asemien säilyttämisen puolesta tietäessään niiden merkityksen alueen elinkeinoelämälle. Tätä merkitystä tuskin kenenkään käy kiistäminen.

”Yhdyskuntarakenteen tiivistämisestä” on Suomessa tullut mantra, jonka perusteella ja pakolla ollaan ajamassa suomalaisia taajamasumppuihin, jossa palveluiksi riittävät standardityyliset kauppakeskukset ja lukematon määrä kaljakuppiloita. Ja tätä vielä kutsutaan ”kestäväksi kehitykseksi”.

Härmän aseman ottaminen uudelleen henkilöliikenteelle siirtää painopistettä maakuntiin ja on todellinen vaihtoehto em. Helsinki- ja byrokratiakeskeiselle pöytälaatikkoidealismille.

Onkin outoa, että paikkakunnalla on herännyt myös aggressiivista vastustusta kehittämistä vastaan ja mm. kaupungin osallistumisesta hankkeeseen on tehty valitus.

Nyt kun Härmän aseman kautta alueen vetovoimaa on tuntuvasti lisättävissä, kannattaisi keskittyä tästä saataviin etuihin. Niitä on paljon ja erilaisia. Voi olla, että kaikki eivät ole vielä hankkeen antamia mahdollisuuksia edes ymmärtäneet. Jotkut ovat – onneksi.

Kustannuksetkin ovat vain murto-osa oman kustannusarvionsa tuplasti ylittäneestä Kangas-Annala -siltahankkeesta, jonka matkustajamäärät ja käyttöasteet eivät milloinkaan ole olleet sen investoinnin perusteena.

VELI VIITALA

dipl.ins. Espoo (alun perin Voltti)

Kommentoi