Sähkö- ja kaasuautot samalle viivalle

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen esitti äskettäin, että sähköautojen hankintaa tulisi tukea 4000 euron suuruisella hankintatuella. Hyvä esitys, mutta yksipuolisuudessaan ”vinossa”.

Liikenteen päästöjä on voitava vähentää Suomessa lähivuosikymmenien aikana suuresti. EU:n tuore vaade on 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Tänään liikenne tuottaa noin 13 miljoonaa CO2-tonnia vuodessa. Se on ylivoimaisesti suurin päästökauppajärjestelmän ulkopuolinen päästöjen aiheuttaja. Suomella on kaikki mahdollisuudet siirtyä lähes päästöttömään liikenteeseen jo 2030-luvulla, mutta ei ilman uusia tehokkaita toimia.

Biopolttoaineen sekoitusvelvollisuus on vaikutuksiltaan nopein keino. Se ei vaadi autokantaan pikamuutosta, koska nykyisten polttomoottoreiden ruuaksi kelpaa biodiesel ja -bensiini. Sanottu velvoite tulisi nostaa jo vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttiin. Uskon, että suomalainen teollisuus pystyy siihen. Näin toimien edistetään myös suomalaista teknologiaa ja teollisuutta.

Nestemäiset biopolttoaineet eivät kuitenkaan kaikkea ratkaise. Biokaasu- ja sähköautot, kenties jopa vetyautot, tulevat ottamaan kasvavan roolin puhtaassa liikenteessä. Kuinka nopeasti ja kuinka suuren roolin, siihen voi valtio vaikuttaa omilla vero- ja energiapoliittisilla ratkaisuillaan. Erittäin tärkeää on, että valtion toimet ovat teknologianeutraaleja.

Tällä hetkellä sähköautoihin kohdistuu oikeutetusti vahvasti päästöperusteinen vero siten, että mitä pienemmät päästöt, sitä pienempi vero. Juuri nyt ollaan edelleen alentamassa entisestään vähäpäästöisten autojen, myös sähköautojen, veroa. Biokaasua käyttävää autoa kuitenkin verotetaan fossiilisen kaasun perustein. Sille ei mielestäni löydy perusteita. Olkoonkin, että itse biokaasu on verotonta.

Sähköauto ja biokaasuauto ja niiden polttoaine eivät ole ihan samassa asemassa. Nyt olisi kuitenkin erityisen tärkeää, että valtion vastaantulo uusille puhtaille liikenneratkaisuille olisi neutraali.

Mikäli päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen hankintaa on mahdollista tukea suorilla hankinta-avustuksilla, niin kuin monissa maissa jo tehdään, tulee sellainen tuki osoittaa myös biokaasua käyttäville kaasuautoille.

Sekä kaasu- että sähköautojen latausinfra on myös saatava kuntoon. Nyt se ei vielä sitä ole.

MAURI PEKKARINEN

kansanedustaja (kesk.) Eduskunnan I varapuhemies

Kommentoi