Pisara-radasta on tehty harhaanjohtava vaalitäky

Kansanedustajaehdokas Antti Kurvinen (kesk.) Kauhavalta ruotii 3.3. Ilkassa ja Pohjalaisessa pääkaupungin Pisara-ratahanketta niin yksipuolisesti, että se vaatii oikaisua. Muu Suomi – Helsinki vastakkainasettelu on myös pahasti tekaistu.

Pisaran rakentamishanke ei johdu helsinkiläisten, vaan pääkaupunkiseudulle muuttaneiden ja muuttavien aiheuttamasta alueen liikennekapasiteetin lisäämistarpeesta. Sama koskee muuttajien asuntojen tarvetta työpaikkojen läheisyydessä.

Pääkaupunkiseudulle (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) muuttaa joka viikko pikajunallinen, ja joka päivä junan vaunullinen uusia asukkaita. Koko maan väestön kasvusta peräti 87 prosenttia meni 2013 pääkaupunkiseudulle. Kesäkuun lopussa asukkaita oli 1 098 600.

Asuntotuotanto ei ole pysynyt väestön kasvun mukana. Kaavoitetusta tonttimaasta on huutava pula. Hinnat ovat siitä johtuen nousseet pilviin. Esimerkiksi pari kilometriä Espoon kirkolta mökkinaapurin tontin hinta 2009 oli 158,21 euroa neliömetriltä. Keskihinta alueella oli tuolloin 100 euron korvilla.

Sekä Kataisen että Stubbin hallitusohjelmaan sisältyy Helsinki-seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen parantamisen MAL-aiesopimus 2012. Sopimus edellyttää yhteistyötä kuntien kanssa, koska kunnilla on kaavoitusmonopoli ja sitä kautta asuntotuotanto päätösvallassaan.

Tätä varten valtio ja Helsingin seudun kunnat (pääkaupunkiseutu plus Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti) tekivät 25.8.2014 keskenään sopimuksen, jonka tarkoituksena on toimeenpanna hallitusohjelman tavoite, eli tukea koko Helsingin seudun infrastruktuurihankkeita, ja vastineeksi sitouttaa kunnat kaavoituksen vauhdittamiseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen. Valtio puolestaan sitoutuu osallistumaan lukuisten suurten liikennehankkeiden rahoitukseen. Se on osapuolia sitova sopimus.

Pisaran työllistävä vaikutus on rakennusvaiheen ajan 3669 henkilötyövuotta, ja käyttövaiheessa pysyvästi 2559 htv. Kun kunnat ovat sitoutuneet 2012-2015 yhteensä 4,8 miljoonan kerrosneliömetrin asemakaavoitukseen, jota 2016-2019 vielä kasvatetaan 25 prosentilla, niin Helsinki-seudun kaikkien hankkeiden työllisyysvaikutus on jopa kymmeniä tuhansia henkilötyövuosia. Sopimuksen vaarantaminen pisara-verukkeilla on vastuutonta, ja Pisaran irrottaminen kokonaisuudesta on harhaan johtamista.

Kauhavalla on omasta takaa ikioma turhake; ainutlaatuisen lakeuden tärvelevä tiehanke. Kukaan sitä tietä ei ole tarvinnut, eikä tarvitse. Heikki Yli-Kankaan selvitykset ovat vakuuttavia. Tunnen myös hyvin alueen.

Helsingin seudulla on todellista tarvetta sekä liikennehankkeille että asunnoille. Vastustamalla niitä sahataan omaa oksaa. Maaltamuuttajat näitä tarvitsevat, eivät paikalliset. Yli 50 vuoden kokemus Hesan ruuhkissa antaa maalta muuttaneen näkemyksille selkänojaa. Asuinpaikka ei tähän vaikuta.

Heikki Santala

järjestöneuvos Kauniainen

Kommentoi