Satelliittipaikannus tiemaksun pohjana uhkaa yksityisyyttä

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) visiot satelliittipaikannukseen perustuvasta ja kaikkiin ajoneuvoihin kohdistuvasta tienkäyttömaksusta ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton.

Periaatteessa tiemaksua ei vastusteta, ei varsinkaan, jos sillä päästäisiin eroon nykyisin käytössä olevista autoveroista ja polttoaineveroista. Ne jokainen autoilija on tottunut maksamaan mukisten tai mukisematta. Tiedossa on, että yksityinen autoilu ei ole ilmaista. Suuressa osassa Suomea sille ei myöskään ole vaihtoehtoa.

Liikenneministeriön ehdotelmaan sisältyvää autoilijoiden satelliittiseurantaa kummeksutaan. Yksityisyydensuojan katsotaan olevan uhattuna, jos viranomainen pystyy paikantamaan missä, koska ja kuinka paljon kukin autollaan liikkuu.

Paikannukseen perustuva tiemaksu tekisi Suomesta edelläkävijän. Kaikkien autoilijoiden paikannus ei ole käytössä missään päin maailmaa. Ministeri Kyllösen toiveena onkin saada järjestelmästä suomalainen vientituote.

Tällä hetkellä auton ostaja pannaan maksamaan veroa auton valmistamisesta. Samoin hän maksaa polttoaineveroa sitä runsaammin, mitä tiheämmin hän käy tankkaamassa.

Se mitä suomalaiset eivät vielä maksa, on ruuhkamaksu tiheään asutuilla ja liikennöidyillä alueilla. Helsingin lisäksi saa hakemalla hakea eurooppalaista pääkaupunkia, jossa maksua ei peritä.

Suunnitellun tienkäyttömaksun päällimmäisin idea olisi rokottaa enemmän yksityisautoilijoita, jotka eivät käytä joukkoliikennettä vaikka siihen olisi mahdollisuus. Maksulla halutaan ohjata kansalaiset busseihin, raitiovaunuihin, metroihin ja paikallisjuniin.

Käytännössä joukkoliikenne toimii kattavasti vain pääkaupunkiseudulla. Syrjäisempien seutujen asukkaille oma auto on välttämätön päivittäisissä asioinneissa. Töihin, kauppaan ja harrastuksiin on sivukylissä turha odottaa linja-autoa.

Autoilun verotuksen uudistamisen ei tarvitse olla maata mullistavaa, mutta mielellään oikeudenmukaista. Pääkaupunkiseudun ruuhkamaksun käyttöönotto olisi sellainen. Sen perimiseksi ei tarvitsisi kehitellä edes uusia teknisiä virityksiä.

Satelliittipaikannukseen perustuvasta tiemaksusta on vaikea löytää muita hyötyjiä kuin valtion kassa. Ja ennen tulojen syntymistä tarvittaisiin huomattavia summia järjestelmän suunnitteluun.

Ruuhkamaksun käyttöönoton vaikutuksista on annettu edelliselle liikenneministerille selvitys viime talvena. Sen mukaan maksu parantaisi Helsingin seudun liikenteen toimivuutta ja liikenneturvallisuutta. Joukkoliikenteen kilpailukyky ja matkustajamäärät nousisivat. Myös liikenteen ympäristöhaitat vähenisivät. Pystyisikö tienkäyttömaksu samaan?







Luetuimmat pääkirjoitukset