Pääkirjoitus: Peltipoliisi muutti liikenne- valvonnan rahan keruuksi

Peltipoliisit ovat ahkeroineet valtion kassaan yli kymmenen miljoonaa euroa enemmän kuin odotettiin. Pyrkimys tuottoisaan nopeusvalvontaan on mennyt arvostelijoiden mielestä jo liikenneturvallisuuden haasteiden edelle.

Nopeusvalvontakameroita on viime vuosina lisätty merkittävästi. Samalla on alennettu rikesakon puuttumiskynnystä kahdeksasta seitsemään km/h ylinopeudesta.

Tämä on kasvattanut rikesakkojen määrää. Vuonna 2017 peltipoliisit välähtivät ylinopeutta ajaville 556000 kertaa.

Kameravalvonta on kiistatta lisännyt autoilijoiden valppautta ajonopeuksiensa tarkkailussa. Autoletkat etenevät aiempaa hitaammin, mutta se ei automaattisesti takaa parempaa liikenneturvallisuutta.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sekä onnettomuustutkija ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo kritisoivat poliisin keskittyvän tiedottamisessaan liiaksi vain nopeusvalvontaan (Yle 27.4.).

He korostavat, että suuri osa liikenneonnettomuuksista johtuu muusta kuin ylinopeudesta.

Autoilijan sairaudet, itsemurha-aikeet, huono ajokunto, päihteet ja vaikkapa kännykän käyttö ovat yleisiä liikenneonnettomuuksiin johtaneita syitä. Peltipoliisien tarkat silmät eivät pysty seulomaan näitä riskikuljettajia liikenteen seasta.

Poliisin resursseihin peltiset virkaveljet ovat tuoneet tervetulleen täydennyksen. Tosin automaattivalvonnan osuus kaikesta liikennevalvonnasta on edelleen vain kymmenisen prosenttia.

Vaikka väkeä on palkattu lisää automaattiseen nopeusvalvontaan, on työaikaa ja tekijöitä voitu ohjata aiempaa enemmän myös puhallusratsioiden tekemiseen.

Viime vuonna poliisi puhallutti autoilijoita miljoona kertaa. Entistä useammin ratin takana on huumeiden käyttäjä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tutkimuksen mukaan kiinteä kameravalvonta on laskenut ajoneuvojen keskinopeuksia valvotuilla tieosuuksilla. Turvallisuuden edistämisessä auttaisi myös risteysten valvonnan tehostaminen.

Peltipoliisien asemapaikat tulevat tiellä liikkujille nopeasti tutuiksi. Kameraa oppii varomaan. Tämä tarkoittaa, että kameratolpan lähistöllä liikenne sujuu enimmäkseen turvallisesti ja nopeusrajoitusten mukaan. Tolppien välillä meno voi olla villiä.

Poliisi on hankkimassa 4,4 miljoonalla 150 uuden tekniikan peltipoliisia. Niiden kameratutka seuraa aikaa, nopeutta, etäisyyttä ja ajokaistaa koko ajan, kun kohde on tutkan kentässä. Oletettavasti tutkat maksavat itsensä nopeasti takaisin.

Kommentoi




Luetuimmat pääkirjoitukset