Pääkirjoitus: Ajokortin alaikäraja keskusteluun, samoin ikääntyneiden ajokoe

Pitäisikö ajokortille asettaa yläikäraja? Entä voisivatko jo 16-vuotiaat ajaa autoa, kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa voi?

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi haluaa lääkärit toimimaan ja tiedon liikkumaan ikäihmisten ajokyvyn arvioinnissa. Potilaasta voi olla suuri määrä terveystietoja kasassa, joista joillakin voi olla vaikutusta hänen ajokykyynsä. Seuranta on kuitenkin kirjavaa, eikä tieto liiku. (Ilkka 11.11.)

Virallisesti kuljettajan soveltuvuutta rattiin valvoo poliisi. Poliisi ei ole lääkäri, joten siltä puuttuu osaamista. Lääkäreidenkin osalta tilanne on kirjava. Liikennelääketieteen erikoislääkäri Jukka Terttusen mukaan arviointeja tekevät lääkärit gynegologista patologiin. (Ilkka 11.11.)

Lääkäriä enemmän tietoa ajokorttikelpoisuudesta antaisi ajokoe. Sitä voisi soveltaa myös silloin, jos sairaus on heikentänyt ajokykyä vaikka nuoremmallakin iällä. Terveydentila ei kerro kaikkien ajokortinhaltijoiden ajokuntoisuudesta vielä mitään.

Nykyisin ajokortti pitää uusia 70-vuotiaana. Ajokortin saa, vaikka ei olisi vuosikymmeniin käyttänyt ajo-oikeuttaan yhtään.

Kaikkia yli 70-vuotiaita ei pidä niputtaa samaan joukkoon. Heissä on paljon ajavia, taitavia kuljettajia, joiden terveydessä tai ajokyvyssä ei ole moitteen sijaa.

Ikääntyneiden kuljettajien määrä kuitenkin lisääntyy koko ajan. Liikenneonnettomuuksissa yliedustettuina ovat yli 70-vuotiaat ja alle 25-vuotiaat vasta kortin saaneet kuljettajat.

Kansanedustaja Petri Honkonen (kesk.) haluaa höllentää ajokorttivaatimuksia nuoremmasta päästä. Hänestä ajokortti pitäisi voida myöntää 17-vuotiaalle maaseudun nuorelle. (MT 7.11.)

Nykyisin on mahdollista myöntää ajokortin poikkeuslupa 17-vuotiaalle. Sellainen on esimerkiksi vanhempien terveydentila, jolloin lasta tarvitaan perheen kuljettajaksi nuorella iällä.

Käytäntö on mopoautojen yleistymisen myötä muutenkin tuonut aiempaa nuorempia kuljettajia maantielle. Pahat onnettomuudet, joissa mopoautojen suojattomuus tuli esiin, nostivat keskustelun, pitäisikö mopojen tilalle tuoda oikeita autoja, jotka on teknisesti tehty hitaammin kulkeviksi. Tekninen kikkailu toisi onnettomuustilanteessa 16-vuotiaan kuljettajan ympärille ainakin mopoautoa paremmat oikean auton turvalaitteet.

Vauhdinhidastuskeskustelulla kierretään itse ikärajakeskustelua. Mopoautolla pääsee liikenteen sekaan 16-vuotiaana ja monessa muussa maassa sen ikäinen pääsee jo auton rattiin.

Kun etäisyydet ovat Suomessa pitkiä, pitäisi kysyä, voidaanko ajokortin alaikärajaa laskea kaikille ja mikä olisi oikea ikä? 16 vai 17 vuotta? Eriarvoinen kohtelu maaseudun ja kaupunkien nuorien kohdalla ei toimisi. Hyvän joukkoliikenteen ratikka- ja metrokaupunkeja ei täällä ole.

Yläikärajaa ajokortti ei tarvitse. Ajokyky on yksilöllinen, mutta useimpien kykyyn ajaa ikä jossain vaiheessa jollain tavoin vaikuttaa.

Siksi ikään perustuvaa ajoterveydentarkastusta tai jopa ajokoetta ei voi pitää syrjivänä vaan asiaankuuluvana reagointina.

Kommentoi