Lähiruoka on Tukkutalon ykkösjuttu

SEINÄJOKI

Erikoisvihanneksille ja ruukkuyrteille olisi tilaa markkinoilla, sanoo Kimmo Heinonen.

Seinäjokelainen Tukkutalo Heinonen haluaa kasvaa, mutta millä keinoilla, sen näyttää aika. Varmaa on toimitusjohtaja Kimmo Heinosen mukaan kuitenkin se, että lähiruoka on Tukkutalolle tulevaisuudessakin ykkösjuttu ja että yritys kymmenen vuoden kuluttua näyttää täysin erilaiselta kuin nyt.

Verkkokauppa yleistyy ja kauppaa ketjuuntuu, mutta paikallisia tukkureita tarvitaan Heinosen mukaan tulevaisuudessakin.

– Miten sinä muuten hoitaisit paikalliset tuotteet pellolta pöytään. Me keräämme paikalliset tuotteet viljelijöiltä ja tuomme ne kauppaan. Tavaraa ei tarvitse kierrättää Helsingin kautta. Jos palvelu perustuu pelkkään verkkoon, on tilauksen muuttaminen mahdotonta enterin painamisen jälkeen. Meille voi soittaa tai laittaa yöllä faksin, jos tarvitsee jotain aamutoimitukseen.

Tukkutalolla on pohjalaismaakunnissa 30–40 elintarviketuottajaa, joiden tuotannon markkinoinnin Tukkutalo hoitaa. Maakunnasta saa Heinosen mukaan ”vaikka mitä”, perunaa, erilaisia avomaan- ja kasvihuonevihanneksia sekä perusyrttejä kuten tilliä ja persiljaa.

– Erikoislajikkeille, vaikkapa keltaisille tomaateille olisi kysyntää, mutta tuottajat eivät halua niitä viljellä. Myös ruukkuyrttien valikoimaa voisi lisätä. Nyt basilikat ja herneenversot pitää tuoda Etelä-Suomesta.

Tukkutalon asiakkaista on puolet ravintoloita ja muita suurkeittiöitä, 30 prosenttia vähittäiskauppoja ja 20 prosenttia julkisen sektorin yksikköjä, kuten päiväkoteja tai sairaaloita. Kiinnostus lähellä tuotettuun ruokaan on kasvussa sekä osassa ruokakaupoista että ravintoloissa ja suurkeittiöissä. Hinta-laatusuhteen pitää olla kohdallaan. Hinta pysyy Heinosen mukaan aisoissa, kun toiminta on kustannustehokasta, logistiikka toimii ja kun tavara kiertää riittävän nopeasti.

Kimmo Heinosen isä Alpo K. Heinonen perusti tukkuliikkeen 55 vuotta sitten. Nyt omistajina ovat veljeksistä Kimmo ja Jari-Pekka Heinonen. Yritys on vuosikymmenten aikana vaihtanut suuntaa tilanteen mukaan.

Uusimman kasvupyrähdyksen perheyhtiö otti keskikesällä laajentamalla Jyväskylään. Keljonkankaalle avattu täyden palvelun tukkuliike on päässyt hyvään vauhtiin ja työllistää Tukkutalon 35 henkilöstä nyt kuusi henkilöä.

Jyväskylässä on kilpailua, mutta sopiva sauma laajentumiselle löytyi kun valtakunnallinen tuoretavaroiden tukkuri vetäytyi Jyväskylästä. Jyväskylässä pätevät samat toimintaperiaatteet kuin Seinäjoella. Siellä paikallisia viljelijöitä on kuitenkin vähemmän. Ruokamaakunnasta viedäänkin kasviksia ja vihanneksia Keski-Suomeen.

Yritysostoja voi Heinosen mukaan hyvinkin tulla lisää jostain päin Suomea. Mahdottomana hän ei pidä sitäkään, että Tukkutalo tulevaisuudessa ryhtyisi valmistamaan itse joitakin elintarvikkeita.

– Myös kuluttajien verkkokauppaa on mietitty. Se on maailmalla kasvava trendi, mutta riittäisikö täällä asiakkaita. Haastetta on myös elintarvikkeiden kuljetuslämpötiloissa.

Kommentoi