Uuteen päivään nuutuneena vai levänneenä täynnä tarmoa

Nukutko huonosti? Syy voi olla huonossa patjassa. Patjan ja virkistävän yöunen välillä on selvä yhteys.

– Huono patja voi aiheuttaa katkonaista unta, yöllistä heräilyä tai selkä-, hartia- ja olkapääkipua, sanoo fysioterapeutti Maria Sihvola Selkäliitosta.

Jos nukkuu huonosti, vireystila heikentyy päivällä. Se vaikuttaa myös työkykyyn. Pitkittynyt unettomuus lisää monien sairauksien ja tapaturmien riskiä.

Patjan huonouden huomaa yleensä siitä, että heräilee monta kertaa yössä. Lihakset voivat tuntua jäykiltä, ja asentoa joutuu vaihtamaan monta kertaa. Kehoon voi kohdistua ikävää painetta, ja raajat voivat puutua.

Syy huonoon uneen voi olla muukin kuin patja, esimerkiksi stressi.

Tärkeintä Sihvolan mukaan on, että patja on riittävän tukeva, tarpeeksi joustava ja paksu. Hyvän patjan pitäisi tukea nukkujan vartalon muotoja sekä selin- että kylkimakuulla.

Sopiva patja antaa selinmakuulla riittävästi periksi lantion ja olkapään alueilta ja tukee kyljellään nukuttaessa vyötärön alueelta. Selkärangassa säilyy siis luonnollinen ryhti. Lannerangan luonnollinen notko säilyy, kun lantio painautuu pikkuisen patjan sisään kylkimakuulla nukuttaessa.

– Nukumme välillä selkä- ja välillä kylkimakuulla. Patjan pitää sopia kumpaankiin asentoon, Sihvola sanoo.

Nukkujan paino vaikuttaa patjan toimivuuteen. Parisängyssä molemmilla voi olla omat patjat, jopa sängyn rungot, joissa painoero on otettu huomioon. Petauspatja voi olla yhteinen tai molemmille oma.

On pehmeitä, kovia ja puolikovia patjoja. Yhtä kaikille sopivaa ei ole. Selkävaivaisilla tai ikäihmisillä on omat vaatimuksensa.

Terveelle ihmiselle sopii 10–15 sentin paksuinen hyvälaatuinen patja, joka tukee vartalon luonnollisia kaaria.

– Patjan sopivuutta määrittelevät kehon koko, vartalon mittasuhteet ja mahdolliset selkäkivut, Sihvola sanoo.

Hyvälaatuinen patja voi kestää yli kymmenen vuotta. Jos se tukee huonosti ja silmällä näkee, että se on painunut kuopalle, tukiominaisuudet on menetetty.

Joustinpatjan etuna on ilman pääsy sisään, jolloin hygieniakin hoituu paremmin verrattuna esimerkiksi vaahtomuovipatjaan.

Petauspatjoissa on yleensä irtoava päällinen, jonka voi pestä.

Nukkuessaan ihminen hikoilee. Kun sängyssä on jalat, ilma pääsee kiertämään ja patja kuivuu helpommin. Lattialle laskeutuva sängyn patja ei tuuletu yhtä hyvin.

Lattiatasossa nukuttaessa saattaa vetää. Iäkkään tai selkäsärkyisen on helpompi nousta sängystä, jos vuode on riittävän korkea.

Moottoroitu joustinsänky voi olla selkäkipuiselle hyvä, sillä sen säätöominaisuuksien ansiosta nukkuma-asentoa voi vaihdella tarvittaessa.

Sängyn jalkopäätä nostamalla voi löytää selälle hyvän lepoasennon. Samalla jalkojen verenkierto paranee.

Sängyn päädyn voi nostaa jopa niin ylös, että pääsee tarvittaessa istuma-asentoon.

Allergia- ja astmaliitto suunnitteli syksyllä 2015 patjojen päästötutkimusta, mutta se ei onnistunut, kun mukaan ei ilmoittautunut riittävästi patjavalmistajia.

Tutkimuksen piti selvittää patjojen ja sänkykokonaisuuksien päästöt sekä niihin liittyvät mahdolliset terveyshaitat.

Materiaaleilla on yksittäisiä sertifikaatteja, mutta matalapäästöisyysmittauksia niille ei tee kukaan, sanoo viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko Allergia- ja astmaliitosta.

Reijo Hietala

Kommentoi