Perhosia pihaan uutuuskeksinnöllä

Perhosia puutarhaan, vaan millä keinoilla? Suomalaisyritys aikoo paikata tämän vajeen kotipihoiltamme. Belightful Design on turkulainen, ekologiseen muotoiluun erikoistunut yritys, jonka ensimmäinen tuote on Perhoskeidas.

Perhoskeitaan voi ripustaa puutarhaan tai parvekkeelle houkuttelemaan perhosia ruokailemaan.

– Pohdimme, miten voisimme hauskalla tavalla auttaa luontoa. Viimeisen 25 vuoden aikana Euroopan perhoskanta on pienentynyt puolella kaupungistumisen myötä. Perhoset ovat tärkeitä pölyttäjiä ja sitä kautta tärkeitä luonnon monimuotoisuudelle, kertovat Belightful Designin yrittäjät Miia Liesegang ja Taina Tallala.

Heidän tavoitteenaan on tuoda luonto lähemmäs jokapäiväistä elämää.

– Luonto on tärkeää ihmisten hyvinvoinnin kannalta, sillä luonto vähentää stressiä. Toiveena on houkutella luontoa lähemmäs urbaaneja alueita, antaa luonnolle tilaa, ja samalla ihmiset saisivat enemmän elämyksiä ja luontokokemuksia. Uskomme, että ekologisuus ja vastuullisuus ovat nousevia trendejä, Liesegang sanoo.

Perhoskeidas on muotoilija Miia Liesegangin ideoima tuote, ja myynnin ja markkinoinnin asiantuntija Taina Tallala lähti innolla mukaan kehittämään tuotetta. He perustivat yhteisen yrityksen reilu vuosi sitten.

– Meitä yhdistää luonnon arvostaminen. Viime vuonna lähdimme aktiivisesti kehittämään tuotetta. Tämänkaltaisia tuotteita on jo olemassa, mutta niissä ei ole kiinnitetty huomiota muotoiluun, Liesegang kertoo.

Perhoskeitaan muotoilu on selkeä, ja värivaihtoehtoina on tällä hetkellä keltainen, pinkki ja lila.

– Ne ovat värejä, jotka houkuttelevat perhosia. Emme itse ole perhosasiantuntijoita, joten meillä on ollut mukana tuotekehittelyssä paljon ammattilaisia, Tallala kertoo.

Perhoskeitaan sisälle laitetaan nektaria, joka houkuttelee paikalle vain perhosia. Perhoset voivat haistaa nektarin jopa kymmenen kilometrin päästä.

– Perhosissa on omaa viehättävyyttä, ja harva inhoaa perhosia. On ymmärrettävää, etteivät ihmiset välttämättä halua houkutella ampiaisia pihalleen. Vain perhoset saavat avautuvalla kärsällään imettyä pienistä rei’istä nektaria. Kärsä toimii ikään kuin pillinä, Tallala selventää.

Viime syksynä tuotetta testattiin niin Suomessa, Ruotsissa, Iso-Britanniassa kuin Amerikassakin. Myös Australiaan, Japaniin ja Italiaan tuote lähetettiin testiin.

– Tuote toimi hyvin kaikissa olosuhteissa - Suomessakin oikein mainiosti. Erityisesti nyt alkukaudesta Perhoskeidas on oikein toimiva, kun luonto ei ole vielä herännyt, eikä puutarhassa ole perhosille oikein mitään, Liesegang sanoo.

He muistuttavat, ettei tuote yksistään riitä perhosille.

– Tämä on lisä ja tuki, mutta perhoset tarvitsevat myös lisääntymiskasveja. Jos pihalla on vain nurmikkoja ja pari tuijaa, ei se ole kovin perhosystävällinen puutarha.

Perhoskeitaan voi laittaa roikkumaan myös parvekkeelle tai terassilla, kunhan paikka on aurinkoinen.

– Suomessa parasta perhosaikaa on heinä-elokuu, mutta jo maaliskuussa on näkynyt perhosia ja niitä voi hyvin nähdä vielä syyskuussa, Liesegang kertoo.

Tuote valmistetaan ja pakataan Suomessa.

– Käytämme mahdollisimman ekologisia materiaaleja, Liesegang kertoo.

Yrityksen alkutaival on ollut hyvä. Ekologinen muotoilualan yritys keräsi ensimmäisen toimintavuotensa aikana 190 000 euron rahoituksen muun muassa sijoittajilta ja Tekesiltä. Belightful Design on ehtinyt saada myös jo useita tunnustuksia.

–Meidät palkittiin muun muassa Pohjoismaiden suurimmassa sisustus- ja muotoilualan tapahtumassa Tukholman Formex-messuilla parhaana kestävän kehityksen liikeideana, Liesegang iloitsee.

Yrittäjät tähtäävät tuotteensa kanssa erityisesti Iso-Britannian markkinoille.

– Siellä puutarhainnostus on aivan omaa luokkaansa. Siellä myydään muun muassa siilien ja lepakoiden ruokaa ja sammakoiden koteja puutarhoihin. Perhosten suojelu on Britanniassa tosi iso juttu ja puutarhaan ylipäätään käytetään todella paljon rahaa, Miia Liesegang sanoo.

Belightful Design tekee Britanniassa yhteistyötä perhosten suojeluun erikoistuneen Butterfly Conservationin kanssa.

– Meille oli alusta asti selvää, että tähtäämme heti ulkomaille ja viemme tuotetta eteenpäin isosti. Tavoitteena on kasvaa kansainvälisesti tunnetuksi brändiksi ja kasvattaa tuoteperhettä tulevaisuudessa, Taina Tallala toteaa.

Toukokuussa yrittäjät matkaavat Iso-Britanniaan suureen Chelsea flower show’hun.

– Olemme todella iloisia, että pääsimme mukaan näin isoille ja arvostetuille puutarhamessuille. Sinne ei voi ostaa paikkaa, vaan sinne saadaan kutsu. Kuningatar vierailee aina näillä messuilla ja messut myydään ajoissa loppuun. Tuotteemme on siellä näkyvästi esillä, emmekä vielä osaa sanoa, mitä tämä voi tuoda tullessaan, yrittäjät kertovat innoissaan.

EEVA LEHTINEN

Kommentoi

Tuoreimmat teema-jutut