Kotitreeni onnistuu nurkassakin

Personal trainerit Ride Sarpola ja Riku Aalto kannustavat perustamaan kotiin oman kuntosalin, jos liikuntakeskuksiin ei syystä tai toisesta tule lähdettyä.

Riittävän kokoinen tila kotitreenille voi löytyä olohuoneen tai työhuoneen nurkasta, jos oman kuntoiluhuoneen perustaminen on mahdoton yhtälö.

– Jo muutaman neliön tila riittää, kunhan muistaa vain raivata sen verran, että treenaus sujuu esteettömästi, Sarpola korostaa.

– Tärkeää on, että tila – on se sitten mikä tahansa – on viihtyisä ja valoisa, ilmastointi toimiva, lämpötila sopiva ja materiaalit helposti puhtaana pidettäviä.

Aina kotitreeniin ei edes tarvita isoa tilaa. Esimerkiksi pilatesta tai joogaa voi hyvin treenata vaikka olohuoneen matolla.

Paras ratkaisu olisi se, ettei kotikuntovälineitä tarvitsisi aina treenin jälkeen nostella siivouskaappiin, vaatehuoneeseen tai sängyn alle, vaan ne saisivat vakiopaikan kodin sisustuksesta.

– Näin niiden käyttäminen olisi helppoa, eikä ainakaan liikuntapaikan kasaaminen ja purkaminen muodostuisi esteeksi liikuntatuokiolle, Aalto sanoo.

Kuntoharjoittelu onnistuu Aallon mukaan kotona hyvin jo pelkällä oman kehon vastuksella.

– Pienillä välinesatsauksilla harjoitusliikepankki kuitenkin karttuu huomattavasti monipuolisemmaksi, hän kertoo.

Esimerkiksi harjanvarsi, käsipainot, jumppapallo, gymstick, kahvakuula ja vastuskumi ovat monipuolisia muutaman kympin hankintoja.

Erilaiset harjoituspenkit, painot ja kotikuntoilukeskukset mahdollistavat jo intensiivisen ja monipuolisen painoharjoittelun kotonakin.

Aerobisen kotikuntolaitteen, kuten kuntopyörän, juoksumaton, soutulaitteen tai cross trainerin hankinta mahdollistaa myös kestävyysharjoittelun kotona.

Tällaiset hankinnat edellyttävät kuitenkin jo suurempaa taloudellista satsausta sekä tilaa.

– Kannattaa varmistaa, että laite on tukeva ja teholtaan riittävä. Muutaman sadan euron kuntopyörä voi soveltua kevyelle naiselle perusharjoitteluun, mutta turvallisuus, tukevuus ja ominaisuudet eivät todennäköisesti riitä tavoitteelliseen harjoitteluun.

SILJA AITOAHO

Juttu on julkaistu lehdessä 14.1.2017

Kommentoi