Älä särje selkääsi lumitöissä

Lumityöt ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan, joten niihin kannattaa varautua asianmukaisesti. Ennen aamuisia lumitöitä kannattaa verrytellä, jotta keho valmistuu työhön, muistuttaa Selkäkanava.fi.

Lumen kolaaminen: Pidä keskivartalo napakkana kolatessa, käytä jalkojen ja keskivartalon lihasvoimaa. Koeta pitää niska-hartiaseudun lihakset rentoina. Ota maltillinen lumikuorma kolaan kerrallaan.

Lapiointi: Mene lähelle sitä kinosta, jota alat lapioimaan. Mitä kauempaa lapioit, sen raskaampi lumitaakka on, ja kädet sekä alaselkä rasittuvat enemmän.

Nostaessasi lunta pidä selkä suorana, jousta lonkista ja polvista, tee nostotyö jalkojen lihaksilla. Tässä pätevät samat lainalaisuudet kuin selkäystävällisessä nostossa yleensä: taakka mahdollisimman lähellä vartaloa ja nosto jalkojen lihaksilla.

Kun heität lumen lapiosta vältä selän kiertämistä ja anna lanteiden liikkua olkapäiden mukaan. Tee heitto hallitusti, älä kierrä vartaloa heittovaiheessa. Tämä lienee lumenluonnin vaarallisin vaihe selän näkökulmasta. Jos heittää raskasta lumitaakkaa selkä kumarassa ja kiertyneenä, joutuvat selkärangan välilevyt kovan paineen alle ja välilevyn pullistumisen tai repeämisen riski kasvaa, varsinkin silloin, jos vartalon hallinta ja lihaskunto ovat alentuneet.

Lumen lapiointia kannattaa tehdä molemmilta puolilta vartaloa, jotta vartalon lihakset kuormittuvat tasapuolisesti molemmilta puolilta.

Selkäkanava.fi on Selkäliiton ylläpitämä nettisivusto.

Kommentoi