Älä aja perä pimeänä, säädä takavalojen syttymistä

Huomiovaloja ohjaavan hämärätunnistimen herkkyyttä voi jo säätää monessa mallissa.

Moni auto tulee tiellä perä edellä vastaan ilman takavaloja. Suomen oloissa se on melkoinen liikenneturvallisuusriski pimeään vuodenaikaan ja aiheuttaa jatkuvaa purnausta keskustelupalstoilla.

Takavalottomuuden syy on nykyautojen huomio- eli päiväajovaloissa. Ne tulivat pakollisiksi vuonna 2011.

Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on vähintään halogeenipolttimoin toteutetut huomiovalot. Yhä useammin huomiovalot kuitenkin toteutetaan valodiodien eli ledien avulla.

Led-huomiovalot voittavat halogeeni-kilpailijansa sekä näyttävyydessä, energiatehokkuudessa että valotehossa.

Varjopuoli on, että huomiovalot valaisevat liiankin tehokkaasti: kuljettaja ei välttämättä edes huomaa ajavansa "väärillä" valoilla eikä näin muista kääntää käsin valokytkintä oikeaan asentoon.

Alkuperäinen huomiovaloista annettu EU-direktiivi suhtautui kielteisesti takavaloihin, joiden palamisen väitettiin lisäävän polttoaineenkulutusta. Nykyisin takavalot eli parkit saavat palaa huomiovalojen kanssa.

Melkoinen osa Suomessa myytävistä uusista autoista on kuitenkin yhä pimeäperäisiä. Vain Audin ja Volvon kaikissa malleissa takavalot palavat huomiovalojen kanssa. Skoda-mallien takavalot kytketään toimimaan Suomessa.

Led-tekniikan yleistyessä valmistajat ovat alkaneet yksilöidä autojensa ulkonäköä paitsi edessä palavilla huomiovaloilla, myös takavalojen näyttävällä muotoilulla. Jotta tällaiset yksityiskohdat tulisivat ilmi myös auton liikkuessa, pitäisi takavalojenkin tietysti palaa joka tilanteessa.

Renault aloitti takavaloja korostavan muotoilutrendin viime vuonna Talisman- ja Mégane-malleissaan.

Takavalot palavat nykyään aina monessa muussakin uusimmista autoista kuten Alfa Romeo Giuliassa, Citroën C3:ssa, Peugeot 3008:ssa ja Seat Atecassa.

Ajovaloautomatiikka sytyttää ajovalot automaattisesti, kun auto käynnistetään. Tämä ominaisuus on Dacioita ja muutaman merkin pieniä "halpismalleja" lukuun ottamatta kaikissa autoissa.

Valokytkimen voi tällöin pitää koko ajan ajovaloasennolla. Huomiovalot eivät silloin pala, mutta takavalot palavat.

Ominaisuutta kannattaa hyödyntää pimeään vuodenaikaan, jos autossa ei ole huomiovalojen automaattista ohjausta tai olosuhteet ovat sellaiset, että automatiikka ei toimi riittävän nopeasti.

Kun valokytkin on Auto- tai 0-asennossa, huomiovalot kytkeytyvät päälle aina virran kytkemisen jälkeen.

Huomiovaloilta siirrytään automaattisesti lähivaloille, kun päivä hämärtyy. Tällöin puhutaan automaattisesta ajovalojen/huomiovalojen ohjauksesta.

Vaikka kyse ei ole uudesta keksinnöstä, valojen ohjaus on vasta tulossa pakolliseksi varusteeksi ajoneuvoissa.

Autojen hämärätunnistimissa on eroja, mutta huonompikin tunnistin on parempi kuin pelkästään kuljettajan huomiokykyyn tai muistamiseen perustuva ohjaus.

Tuulilasin yläreunaan sijoitettu tunnistin ei kuitenkaan kytke ajovaloja, jos lumi pöllyää auton takana.

Riittävän sankka sumu tai vesisade voivat niin ikään sotkea hämärätunnistimen toimintaa.

Suuri osa autoilijoista ei luultavasti tiedä, että hämärätunnistimen herkkyyttä voi säätää itse yllättävän monessa uudessa autossa.

Säätö on 3–5-asentoinen, ja ainakin syksyllä ja talvella tunnistin kannattaa ilman muuta säätää herkimmilleen. Ohjeet löytyvät oman auton käyttöoppaasta.

Pisimpään säädettävä hämärätunnistin on ollut Volkswagen-konsernin merkeillä Audilla, Seatilla, Skodalla ja Volkswagenilla.

Hämärätunnistin löytyy nykyisin myös osassa Alfa Romeon, Fiatin, Lexuksen, Mazdan, Mitsubishin, Nissanin, Toyotan ja Volvon malleista.

PEKKA VIRTANEN

Juttu on julkaistu lehdessä 14.1.2017

Kommentoi