Peuran tunneilla oppilaat ottavat vastuun oppimisestaan. Kurssit eivät sisällä kokeita, vaan ne on jaettu viiteen osioon. Jokainen osio päättyy nettitestiin.

Testin lopuksi oppilas saa itse arvioida osaamistaan. Näin myös vastuu oppimisen arvioinnista siirtyy oppilaalle.

Peura on käyttänyt yhdeksän vuoden opettajan urastaan seitsemän vuotta opettajuuden ja käytännön toimintamallien kehittämiseen niin, että oppilaat ottavat itse vastuun oppimisestaan.

– Opettaja toimii oppimisprosessin henkilökohtaisena ohjaajana ja antaa virikkeitä, joiden tavoitteena on lisätä opiskelijan sisäistä motivaatiota, Peura toteaa.

Peuran mielestä kaikki oppivat, jos saavat opiskella omassa tahdissa.

– Liian hidas tahti turhauttaa, liian nopea tahti estää riittävän harjoittelun. Näin syntyy helposti negatiivinen kierre, koska opitun päälle rakentuvaa uutta tietoa on vaikea omaksua.

Oppiminen perustuu vuorovaikutukseen opettajan ja kanssaopiskelijoiden kesken. Apua saa hakea kysymällä vierustoverilta.

Peuran mielestä tämä ruokkii oppilaalle ja opettajalle mielekkään oppimisympäristön syntymistä.

– Perinteinen luokkatila sotii ihmisyyttä vastaan. Istutaan paikallaan, ollaan hiljaa, ei saa tutkia tai olla utelias. Opettajalla menee hirveästi energiaa tilanteen hallitsemiseen, Peura ryöpyttää.

PASI LAPINKANGAS