Henkilökohtaista palvelua joutuu Hongiston tietojen mukaan odottamaan jopa puolikin tuntia, eikä sekään vielä takaa yhteyttä asiakaspalvelijaan.

- Useat soittajat ovat kertoneet, että pitkän odotuksen jälkeen on kuulunut nauhoitettu tiedote, jossa pyydetään sulkemaan puhelin ja soittamaan myöhemmin uudelleen, hän kirjoittaa hallitukselle tekemässään kirjallisessa kysymyksessä.

Hongisto harmittelee asiakaspalvelupisteiden karsimista. Muun muassa Alajärveltä palvelupisteen lakkauttamisen jälkeen lähin asiakaspalvelupiste on Seinäjoella.

-Hallitusohjelmassa korostetaan hallituksen valmiutta ja halukkutta torjua harmaata taloutta. Vain hyvät ja joustavat asiakaspalvelut säilyttämällä kyetään varmistamaan oikeudenmukainen verokertymä, eikä ainakaan lisätä harmaan talouden osuutta työmarkkinoilla, Hongisto korostaa.

Hallitukselta Hongisto kysyy, onko selvitetty sitä, minkä verran henkilökohtaista neuvonta- ym. palvelujen heikentäminen lisää harmaata taloutta ja vähentää verokertymää.