Asiakkaan kertomukseen perustuva tapaus sattui viime perjantaina, kun puhelinlehtikauppias yritti myydä hänelle naistenlehteä.

Nainen kiinnostui lehtitilauksesta ja päätti kysyä, olisiko jotain muita tuotteita tarjolla tilaajalahjana, kun ensiksi myyjän mainitsemat kylkiäistuotteet eivät varsinaisesti kiinnostaneet.

Seuraava myyjän mainitsema tuote oli kuitenkin sellainen, joka sai naisen kiinnostuksen lopahtamaan totaalisesti.

Naisen mukaan myyjä ehdotti hänelle tilaajalahjaksi linkkuveistä maahanmuuttajien takia.

Nainen pohti oliko todella kuullut oikein, sillä hän oli puhelun aikaan autossa.

Niinpä hän päätti kysyä myyjältä uudestaan, mitä myyjä oli sanonut:

– Keskeytin hänet ja kysyin, mikä se veitsijuttu olikaan.

– Ei, ei, ei. Se oli vain heitto.

– Niin mitä varten se veitsi oli?

– Heitin vain, että mamuja varten.

– Niin mitä tämä mamu tarkoittaa? (Nainen esitti, ettei tiennyt mitä se tarkoittaa).

– Maahanmuuttajia, kun nyt on ollut julkisuudessa kaikennäköisiä juttuja. Se oli vain vitsi, myyjä vastasi naisen kertoman mukaan.

Asiakas oli jo tässä vaiheessa niin hämmentynyt myyjän puheista, ettei häneen myyjän "vitsi" uponnut.

Hänen mielestään tällaiset puheet eivät sovi lainkaan asiakaspalveluun, minkä hän kertoi myös lehteä kaupitelleelle.

– Se on ihan sama mitä mieltä minä tai sinä olemme maahanmuuttajista, mutta et sä voi soittaa asiakkaalle lehden nimissä ja myydä jotain veistä siltä varalta, että maahanmuuttaja tulee jossain vastaan, nainen kertoo sanoneensa myyjälle.

Törkeästä myyntipuheesta pöyristyneenä nainen löi puhelimen korvaan ja jätti lehden tilaamatta.

Puhelun jälkeen hän kuitenkin yritti vielä soittaa takaisin numeroon ajatuksena antaa asiakaspalautetta tapahtuneesta.

Numerosta ei kuitenkaan enää vastattu.

Numero kuuluu yli toistakymmentä vuotta puhelinmyyntiä tehneelle suomalaisyritykselle.

Yrityksen mukaan täyttä varmuutta keskustelun paikkansapitävyydestä ei voida heidän puoleltaan antaa.

– Meiltä lähtee kymmeniä tuhansia puheluita päivässä. En voi tietää, mitä joku on sanonut. Toivon mukaan näin ei ole kuitenkaan kukaan sanonut, kertoo yrityksen myyntijohtaja.

Yrityksen mukaan sama numero on useiden heidän puhelinmyyjiensä käytössä, minkä vuoksi tapahtuman selvittäminen olisi hankalaa.

Puhelinmyyjän käytöksen takia naistenlehdeltä, joka ei ole itse tapahtumasta suoraan vastuussa, jäi kuitenkin saamatta yksi uusi tilaaja.

Kyseisen naistenlehden puhelinmyynnistä 25 vuotta vastannut myyntijohtaja on tapahtuneesta järkyttynyt.

– Olen täysin tyrmistynyt. En ole näin härskiä heittoa kuullut urallani. Tämä ei ole minkään puhelinmyyntiyrityksen edun mukaista, että tällainen myyjä sooloilee siellä. Hänet on saatava sieltä pois. Emme kaipaisi yhtään tämäntyyppisiä tapauksia. Yksikin on liikaa.

Lehden myyntijohtajan mukaan puhelinmyyjien puheissa on aiemminkin tapahtunut ylilyöntejä, mutta hyvin harvoin. Hänen mukaansa alle promillen verran on ollut niin vakavia tapauksia, joissa olisi jouduttu pohtimaan voidaanko yhteistyötä jatkaa puhelinmyyntiyrityksen kanssa.

JOHANNA JUUPALUOMA / LÄNNEN MEDIA